KONKURSSISIRKUS
Seksuaalisten tabujen ja myyttien rikkomista Jouko Turkan
malliin. Teatteri Kultsan lavalla tapahtuu kaikkea mahdollista
ja mahdotonta sirkuksen metaforia käyttäen. Esitys
on sortua sekavuuteen ja turhaan rankisteluun mainioiden numeroiden
ohessa. Ohjauksesta vastaa Esko Vuorio.
Kulosaaren teatteri Kultsassa on tartuttu hurjaan aiheeseen
tekijöitä ja katsojia säästämättä
vähän laskelmoidustikin. Kun kirjailija on Jouko
Turkka, teos hänen viimeisin näytelmänsä
Konkurssisirkus ja esitys varustettu K-18-merkillä, onkin
provokaatio melkein valmis. Instituutio luo instituutioita.
Sali tulee varmaan täyttymään raivokkaista
punaposkisista tädeistä, vihaisista nuorista miehistä
ja boheemeista teatterilaisista. Lööpit jo melkein
näkee silmissä. Marko Jalonen on kirjoittanut käsiohjelman
väliin selonteon esityksen prosessista. Paljastava on
Jalosen lausahdus: "Jokaisella J. Turkan näytelmää
katsomaan tulevalla on käsitys siitä, mitä
hän odottaa näkevänsä..." Sitten
seuraa tuttu kliseiden lista vapisemisineen. Esko Vuorion
ohjaama esitys vastaakin melkein liian hyvin ennakko-odotuksiin.
Aitoa horkkaa ei lavalla kuitenkaan nähdä. Jääkö
esitys gurun kunnioittamisen alle, vai kulkeeko omia polkujaan?
ALITAJUNNAN KOMEROT
Konkurssisirkus perustuu sirpaleisille episodeille ja se on
ollut työryhmälle selvästi haaste. Vihje ja
vastaus löytyy näytelmän alaotsikosta: Matka
seksuaalisuuden alitajunnan luvattomalle alueelle. Kyse on
todellakin alitajusta ja surrealismista, johon on linkitetty
realistista suomalaisuutta. Vai pitäisikö sanoa,
että nykyisin realistiseen suomalaisuuteen näköjään
linkittyy olennaisesti perverssiys. Mielessä on esim.
Leea Klemolan hurja Kokkola.
Turkan näytelmä avaa salaovelasti oven eri käsitteiden
mennä ja tulla: mitä on luontainen tila, mitä
on perverssiys, mitä on moraali, mitä on onni? Näytelmän
syyttävä sormi osoittaa miesvaltaiseen historiaan,
jossa pelko ja manipulaatio ajavat ihmiset väkivaltaan,
synkistelyyn ja perversioihin. Esityksen mukaan onni löytyy
pienistä asioista ja rakastelusta, vaikka kimpassa.
SIRKUKSEN METAFORAT
Pintatasolla esitys kertoo omalaatuisesta Sirkus Suomesta,
joka ajautuu konkurssiin. Metafora toimii moneen suuntaan:
sirkushan nähdään usein sisäsiittoisena
friikkien valtakuntana, jossa eletään kädestä
suuhun. Esityksessä sirkuslaiset pistävät suuhun
muutakin kuin ruokaa. Toinen puoli metaforaa on nähdä
koko Suomi suurena sirkuksena, hulluina iskulauseinaan koti,
uskonto, isänmaa ja Mammona. Omaa sirkustaan on myös
se, että viimeisin Turkasta tehty lööppi ei
liity teatteriin, vaan pörssisijoittamiseen!
NARRIEN LAIVA
Näyttämöllä nähdään varsin
hulvaton, erillinen henkilögalleria, joiden suhteet lopulta
liittyvätkin toisiinsa. Sirkuksen tirehtööreinä
ja sisaruksina ovat Tarja Koskela ja Marja-Liisa Lius. Kumpikin
tekee pätevää työtä rujojen ongelmiensa
ja salaisuuksiensa kanssa. Rakkauden nälkä on konkreettisesti
läsnä, kuten nykyajan näytelmissä on.
Sirkuslaisten joukkoon kuuluu tai hurahtaa erikoinen narrien
joukko. Parhaimmasta päästä on kenraali Hammar
(Nestori Välitalo), joka löytää uuden
elämän sirkuksen parissa. Mainio muodonmuutos ja
hyvä roolityö.
Sirkuslaisia löytyy myös poliisin puolelta. Heistä
etenkin Mika Ryhänen ja Minna Jutila nähdään
rooleissaan melkoisten uhrausten ja muutosten kourissa. Esityksen
oudoimpia hahmoja on Marko Jalosen esittämä Björn
Wahlroos, jonka suusta tulevat ilkeimmät perverssiot
tulevaisuuden pelottavine visioineen. Lavalla nähdään
myös mm. Vuorineuvos Valjakkala, ikuinen pikkupoika-macho,
jota vähän maneerisesti tulkitsee Esa Helakallio.
Esityksessä vilahtelee myös muita sirkuslaisia lyhyissä
rooleissa.
Konkurssisirkuksen keskeinen hahmo ja kaiken näkijä
on rikospäällikkö Lusu, Pasi Kuivalainen, joka
Kultsan luottonäyttelijänä hallitsee tapahtumia.
Hahmo on hallussa munaskuita myöten. Välillä
miehen karisma on vähällä jyrätä
muiden yli.
MONOLOGIEN KIRJOA JA KOHELLUSTA
Jokaiselle löytyy Turkalle tuttuun tapaan vahvoja monologeja,
joista ryhmä suoriutuu eritasoisesti. Ohjauksessaan Vuorio
luottaa nopeisiin käänteisiin ja toimintaan. Näin
jännät monologit jäävät hengästyksen
jalkoihin. Kun tärkeää sanottavaa on hyvin
paljon, käy niin, ettei katsomossa tahdo pysyä perässä.
Tiivistäminen ja rajaus olisi auttanut. Parhaimmillaan
Konkurssisirkus on dialogeissa, joissa on selkeää
kontaktia vastanäyttelijään. Rujolle huumorille
on myös tilaa kuten esim. Tarja Koskelan ja Nestori Välitalon
villissä klovnerianumerossa. Esa Helakalliokin pääsee
vauhtiin piirittäessään Minna Jutilaa. Rakkauden,
ystävyyden tai himon takia tapahtuu kovin outoja asioita.
Näitä jänniä tilanteita olisi katsellut
enemmänkin. Myös aktiivinen ja päämääräkohtainen
toiminta oli lavalla kiinnostavaa, kuten esim. Pasi Kuivalaisen
työskentelyssä.
Esityksessä on valitettavan paljon kohellusta ja rivouksilla
rankistelua. Jatkuva naimisen parodiointi ja alapääjuttujen
viljely alkaa toistaa itseään. Vaikka esityksen
teema on eläimelliset halut, variointia olisi voinut olla
enemmän. Nyt olo on kuin splatteria katsellessa: tuleeko
vielä rankempaa? Kun lavalle raahataan paavia symboloiva
luuranko, jolta otetaan suihin, tajuan, että kliimaksi on
saavutettu. Nyt kaikki on nähty. Ja vaikka kaikki on
nähty, opinko tästä mitään, tulinko
kokemuksesta viisaammaksi?
Marko Jalonen toteaa esipuheessaan Turkan tärkeäksi
teemaksi häpeän. Täytyy osata ja tahtoa hävetä
ja päästä myös häpeän yli. Häpeän
tematiikka näkyy esityksessä hetkittäin, mutta
enemmän katsomon puolella. Ehkä tässä
provokaatio toimi. Kyse ei ollutkaan häpeästä,
vaan häpäisystä. Hienovaraisemmalla, vihjaavammalla
ja julmemmallakin tyylilajilla oltaisiin päästy
enemmän kohti kovaa ydintä. Totuuden hämärtäminen
surrealismin suuntaan. Eikö alitajunta ole juuri sitä?
Nyt ikärajan voisi suosiolla laskea kahteentoista vuoteen,
koska Kultsan lavalla kukkii roisi teinihuumori.
Martti K. Mäkelä
23.2.2006
|