ARKISTO

< EDELLINEN SIVU

ensi-ilta
7. huhtikuuta 2006

PUHDAS KOTI

 

PUHDAS KOTI LUO VIIHTYISYYTTÄ
Huhtikuussa 2006 kantaesitys Jorma Hellströmin kokoillan näytelmä



Suvi Lahdenmäki,
Riitta Selkälä ja Pekka Hurjanen
PUHDAS KOTI
Ohjaus ja käsikirjoitus:
Jorma Hellström
Näyttelijät:
Kati Hynninen, Pekka Hurjanen,
Suvi Lahdenmäki, Riitta Selkälä
ja Juhani Timonen
Vaatesuunnittelu:
Kaisa Pirttioja
Visualisointi:
Kaisa Pirttioja ja Jorma Hellström Valaistuksen suunnittelu:
Jukka Heino
Juliste: Mirkka Hietanen
Esitykset: 7.4.–13.5.2006

Riitta Selkälä
Juhani Timonen
Pekka Hurjanen
Kati Hynninen
Suvi Lahdenmäki

ARVIOT INTERNETISSÄ:
Osoitteessa www.skenet.fi on julkaistu Marjo Lemposen 19.4.2006 kirjoittama arvio TEATTERIJUTTU palstalla.
Ohessa kirjoituksen pääkohdat.


PUHDAS KOTI
Avioliittoja heikoissa kantimissa

Jorma Hellström on kirjoittanut ja ohjannut teatteri Kultsaan perhefarssin, jossa nuoripari vääntää kättä hankalien appivanhempien kanssa.
Näytelmätekstien kautta on mielenkiintoista peilata suomalaista arkea. Erilaiset asiat puhuttavat eri aikoina. Teatteri Kultsan uutuusnäytelmässä Puhdas koti päänvaivaa aiheuttaa monille suomalaisille tuttu lapsettomuus. Näytelmän nuori helsinkiläinen pääpari, Emma ja Anssi (Kati Hynninen ja Pekka Hurjanen), ei ole yrityksistään huolimatta onnistunut saamaan kaipaamaansa lasta. Tämän vuoksi he ovat päätyneet adoptioon. Toivottua puhelua adoptiotoimistosta ei ole kuulunut kahden vuoden odotuksen jälkeenkään, mutta rahaongelmat kangastelevat jo mielessä: lapsi on käytävä noutamassa Kiinasta ja se maksaa. Kun toimeentulo on niukka, koko suunnitelma uhkaa kariutua käytännön asioihin.

Vaimo keksii ratkaisuksi pyytää rahaa appivanhemmilta. Suora kysyminen on kuitenkin mahdotonta, sillä vaimon vanhemmat, ja erityisesti isä, ovat umpikonservatiiveja. Kiinalainen lapsenlapsi ei oikein sovi heidän suunnitelmiinsa, varsinkin kun he eivät ole vielä hyväksyneet tyttärensä aviomiestäkään. Kun hankalat vanhemmat (Riitta Selkälä ja Juhani Timonen) saapuvat kylään, koittaa tilaisuus huijata heidät kiertoteitse lapsennoutomatkan rahoittajiksi. Asiat eivät kuitenkaan suju aivan suunnitelmien mukaan. Kaaosta aiheuttaa niin isän virtsan karkailu kuin aviomiehen kapina. Sekä nuoripari että vaimon vanhemmat ajautuvat keskinäiseen välienselvittelyyn.

ONNAHTELEVA JUONI
Näytelmän idea on ikiaikainen ja tuttu monen monituisista Hollywood-elokuvista: kauheat ja pelottavat appivanhemmat nähdään aluksi ainoastaan stereotyyppisinä jäykkäniskoina, kunnes vähitellen heistä löytyy myös inhimillisempiä piirteitä. Alkuasetelman petaaman väistämättömän yhteentörmäyksen seurauksena kaikki kasvavat ja oppivat ymmärtämään toisiaan paremmin. Onnistuakseen tällainen komedia vaatii kuitenkin juonen jatkuvaa kehittymistä, olosuhteita jotka saavat prosessin aikaan. Puhdas koti -näytelmä kärsii juuri tämän prosessin puuttumisesta. Henkilöhahmot eivät oikeastaan kehity näytelmän aikana. Mitään merkittäviä kohtaamisia ei tapahdu. Tämän vuoksi myös sovittava loppuratkaisu tuntuu keinotekoiselta: mahdoton isä muuttuu kiltiksi ja kaikki ovat onnellisia.

Näytelmän hauskin hahmo on ehdottomasti naapurin kehitysvammainen pikkutyttö Liisa-Marja (Suvi Lahdenmäki), joka onnistuu innokkuuttaan hämmentämään perhesoppaa entisestään. Liisa-Marjan hahmon annostelu näyttämöllä toimii myös erinomaisesti: jos hän olisi läsnä koko ajan, voisi näkökulma käydä yksitoikkoiseksi. Myös Riitta Selkälän esittämä anoppi on hysteerisyydessään hurmaava. Näytelmän heikoin linkki sen sijaan on toisiaan sättivä aviopari, jonka keskinäiseen rakkauteen on vaikea uskoa näytelmän lopussakaan. Toisaalta ehkä velttoileva aviomies ja nalkuttava vaimo ovat juuri niitä stereotypioita, jotka suomalaiset parhaiten tunnistavat.

On hauskaa, että suomalaisesta arjesta tehdään myös komediaa eikä pelkkää tragediaa. Hieman tiivistämällä olisi näytelmään saatu vielä lisää iskevyyttä. Tällaisenaan kokonaisuus kärsii ylimääräisestä kohelluksesta, vaikka hyviä aineksia onkin kasassa.

Marjo Lemponen 19.4.2006
www.skenet.fi

1959- © Teatteri Kultsa ry. © -2024