Ensi-ilta
20.9.2008
klo 19
Muut esitykset
ke 24.9.
pe 26.9.
la 27.9.
ke 1.10.
pe 3.10.
la 4.10.
ke 8.10.
pe 10.10.
la 11.10.
ti 14.10.
ke 15.10.
pe 17.10.
la 18.10.
ti 21.10.
ke 22.10.
ja
pe 24.10.
aina klo 19
Esityksen
kesto yli kaksi tuntia
|
Teatteri Kultsan syksyn 2008 ensi-ilta on AINA JOKU EKSYY.
ESITYKSEN
ARVIOT
Ensi-illan jälkeen sanomalehdissä kirjoitettiin
mm:
Itseensä eksymisen anatomia
-otsikoitu kirjoitus Kansan Uutiset lehdessä
>> katso PDF tiedosto
Mikkelissä Työväen Näyttämöpäivillä
1.2.2009
saatu raadin palaute mp3 tiedostona
ladattavissa >>
tästä
Ensin äänessä on raadista
ohjaaja Mikko Roiha, ja toisena teatterikriitikko Kirsikka
Moring.
Äänityksen laatu on heikko, ja lisä mausteena
yleisön äänet.
|
Näyttämöpäivien esityksistä
Helsingin Sanomat -lehdessä
julkaistu tiivistelmä PDF tiedostona
>> katso PDF tiedosto
PÄIVÄKIRJA
Näyttämöpäiviltä tallentui
kameroihimme vaikka mitä.
Tälle sivulle tallennamme esityksen valmistamiseen liittyneitä
kokemuksia.
Näytelmän miehityksen on ohjaaja Tarja Koskela
päättänyt. Teatteri Kultsan kevään 2008
esitystä "Yksi lensi yli käenpesän" esitettiin
vielä huhtikuussa kun Koskela keräsi näyttelijät
omaan produktioonsa.
Rooleja näytelmässä on tekstin mukaan vaikka kuinka.
HENKILÖT:
LAURI Vehmanen (s. 1919)
AKI Rinne (s. 1969)
VIENO Vehmanen (haamu 1916-1958)
LIISA Rinne (s. 1969)
NYKY-HANNA Rinne (os.Vehmanen; s.1949)
SUVI (koululainen)
HANNA Vehmanen/Rinne (s.1949)
RIPA Rinne (s. 1946)
TUOMO Vehmanen (s. 1947, Hannan isoveli)
AROPUPU (koululainen)
ILPO (upseeri)
IRMELI Lindström (s.1947, Hannan kaveri/ Tuomon vaimo)
OPETTAJATAR UUSI NAINEN (Ripan 2. vaimo)
EINO Vehmanen (s. 1951, Hannan pikkuveli)
HAAHTI (koululainen)
JOPI (upseeri)
SIVARI (sairaala-apulainen)
LOTON VIRALLINEN VALVOJA 1
LOTON VIRALLINEN VALVOJA 2
Tapahtuu pienessä kylässä Etelä-Hämeessä 1958-,
Helsingissä (eli Tsadissa) 1969-,
varuskunta-alueella Etelä-Hämeessä 1974-
sekä uudestaan Helsingissä 1980-luvulla ja 1990luvun lopulla.
Tämä siis tekstin osalta lähtöasetelmana
esityksen tekemiselle.
Tästä se lähtee
On syyskuu ja ensi-ilta lähestyy. Viimeinenkin
kenraali on läpikäyty.
Kenraali harjoituksissa kootaan yhteen kaikki mitä
esityksessä on mukana. Joissakin tuotannoissa pidetään
erilliset harjoitukset tekniikalle. Silloin käydään
läpi valojen vaihdot, ja tehosteiden kohdat sekä
niiden kestot.
Mutta nyt siis viimeisellä viikolla,
muutama päivä ennen ensi-iltaa oli tuo viimeinen
kenraali.
Ohjaajan on tässä vaiheessa jo luotettava ryhmään,
kaikki on läpikäyty.
Vai vieläkö täsmennetään tekniikan
ja näyttelijöiden kohtaamista.
Saattaa sekin olla tarpeen, joskus.
Katsoin tuon viimeisen kenraalin. Näytelmä on
siinä, miehitys on onnistunut. Roolit sisäistettyjä,
niin kait voi sanoa. Tämän tarjoaa Teatteri Kultsa
vielä Kulosaaren näyttämölle!
Kun tämän oikealla olevan kuvan tilanteeseen on
päästy tunne on mahtava.
Tässä teille arvoisat katsojat, esitys jonka toivomme
jäävän teidän mieleen.
On meinaan sen verran hyvä juttu!
|
Tässä juttusarjassa seurataan 20.9.2008 ensi-iltaan
tulevan
Aina joku eksyy -näytelmän ohjaajan Tarja Koskelan päiväkirjamietteitä.
|
Otteita ohjaajan päiväkirjasta, osa II
Teatteri Kultsa - 09.09.2008
Tarja Koskela
Aina joku eksyy -näytelmän näyttelijät metsässä, mutta ei onneksi eksymässä.
-----------
Loppusuoralla
Kesä on takana ja loppusuora on edessä. Elokuun 11. päivä kokoonnuimme taas
mustaan laatikkoomme ja syöksyimme Aina joku eksyy –näytelmän maailmaan. Kahden
kuukauden tauko näkyi korkeintaan näyttelijöiden ruskeina naamoina, sillä teksti
oli otettu haltuun ja roolihenkilöt olivat kotiutuneet esittäjiinsä.
Loppulomasta tein metsätöitä ja kaadoimme lavastukseen tulevat
koivut ja rahtasimme ne teatterille. Kun koivut saatiin pystyyn, oli näytelmämme
maailma valmiina. Valkeat koivunrungot mustassa tilassa, eritasossa kulkevia
portaita ja korokkeita - siinä maasto, jossa näytelmämme tapahtuu.
Vielä kevään harjoituksissa keskellä näyttämöämme
nökötti suuri sohva, mutta nyt se jouti sivuun. Oikeastaan sohvan
heittivät pois työryhmämme uusimmat tulokkaat, näkemykselliset
valosuunnittelijat Simo ja Jani sekä ohjaajan assistentiksi tullut elokuvamies
Hamy. Olen siitä heille kiitollinen, sillä ohjaukseni alkoi jo kompastella
sohvaan, mutta en itse keksinyt - tai uskaltanut - luopua siitä. Teatterin
tekeminen vaatii näkemystä ja rohkeutta kuunnella ja etsiä mielikuvituksellisia
ratkaisuja, sekä ohjaajalta että kaikilta työryhmän jäseniltä.
Sohva oli kuin imupaperi, joka veti näyttelijöitä puoleensa.
Mutta samalla se kahlitsi heidät - ja katsojan. Nyt tila ja paikka syntyvät
näyttelijäntyöstä. Ja näyttelijä pysyy aktiivisena
suhteessa tilaan ja muihin näyttelijöihin, kun ei voi vetäytyä
sohvan nurkkaan piiloon. Eläköön sohvattomuus! Eläköön
tyhjä tila!
Ilman tilaa
Ja eläköön TILA, joka meillä vielä on. Meitä
kohtasi heinäkuun lopussa surullinen uutinen, joka vie meiltä tilan.
Tilan johon olemme nyt neljä vuotta ottaneet tuntumaa, jota olemme rakentaneet
ja jossa olemme valmistaneet ja esittäneet jo 20 näytelmää!
Tilamme palaa takaisin koulutoimen haltuun ja alaluokkalaisten iltapäiväkerhotoiminnan
käyttöön. Lähtö on edessä lokakuun lopussa. Olemme
pyytäneet ja anoneet kaupungin virkamiehiltä mahdollisuutta olla tilassa
tämän vuoden loppuun, jotta saisimme valmisteilla olevan lastennäytelmän
Hyppelihiiri Myökki-Pyökki-metsässä esitykset pidettyä
nykyisessä tilassamme. Mutta nyt näyttää siltä, että
Hyppelihiirelle pitää löytää korvaava esitystila -
eikä se ole kovin helppo tehtävä tällä aikataululla
ja meidän laihalla kukkarolla.
Kodittomuus on edessä. Kuinka pitkä, sitä on vaikea ennakoida.
Vapailta vuokramarkkinoilta tuskin löytyy tilaa, johon meidän varamme
riittäisivät. Luontevaa olisi, että kaupunki tukisi ruohonjuuritason
kulttuuritoimintaa tarjoamalla sopivia ja edullisia tiloja, mutta näin
ei valitettavasti ole. Tulosvastuut ja tuotto-odotukset vaativat myös kunnallisilta
laitoksilta taloudellista menestystä ja jos tiloja olisikin, ne ovat aivan
liian kalliita pienelle harrastajateatterille. Etsintä kuitenkin on jo
aloitettu - ja sitä jatketaan kunnes uusi kotinäyttämö on
löytynyt! Meillä on halua ja intohimoa jatkaa ensi vuonna 50 vuotta
täyttävän teatterimme toimintaa ja me etsimme kunnes löydämme!
Oma pieni kolo, jonka rakennamme ja kunnostamme uudeksi kotinäyttämöksemme,
häämöttää jossakin pimeän tunnelin päässä.
Siitä unelmoiden ja sen puolesta taistellen, jaksamme jatkaa eteenpäin.
|
Avoimet harjoitukset taiteiden yönä.
Ohjaaja kertoo näytelmästä, ja sen tekemisestä.
Elokuu toi teatterin toimintaan uusia haasteita.
Ryhmä sai miettimistä, onko tämä meidän
juttu päätös täällä Kulosaaressa.
Aikataulu esityksille on sellainen että ne voidaan viedä
läpi, mutta entä sitten?
Työryhmä on varma että joku jossain saattaa
joskus eksyä,
mutta tästä tulee kyllä hieno esitys.
|
Se on siis luettu, se näytelmä. Ja moneen kertaan.
Näytelmän lukeminen ei olekaan mikään
helppo juttu.
Ne on kirjoitettu toisin kuin novellit, romaanit, ja semmoset
muut teksti.
Ehkä runojen ja näytelmien lukeminen on samanlaista.
Niissä on mahdollisuus hahmotella asiat itse, omassa
päässä, ja mieleisikseen.
Näytelmän valmistaminen aloitetaan yleensä
lukemalla teksti yhdessä, lukuharjoituksessa.
Aina joku eksyy -näytelmän lukuharjoitukset on pidetty
jo kuukausia sitten.
Aina joku eksyy on kirjoitettu lyhyillä repliikeillä,
aika ja paikka vaihtuu tiheään. Teksti avautuu joskus
vasta kun se luetaan ääneen roolihenkilöiden
toimesta.
Niin tämäkin teksti purkautuu tunteiksi, tapahtumiksi,
henkilösuhteiksi.
Rakennuspuut ovat siis koossa, tästä jatketaan.
Näytelmän valmistamisen kannalta saattaa olla eduksi
kypsytellä ideoita levollisella kesälomalla.
Siis pidetään sadetta, ja silleen.
|
Tekstin pohjustus meneillään.
Öljymaaleilla sottaava maalari pohjustaa taulunsa.
Näyttelijä tekee saman roolilleen.
Ainakin ohjaaja niin toivoisi näyttelijän tekevän.
Entäpä mitä se sitten on?
No, näyttelijä selvittää itselleen mitä
kirjailija on sisältänyt niihin kahteen kolmeen
sanaan, tuossa repliikissä.
Esimerkki 1:
OPETTAJATAR
Mikä?
HAAHTI (kuiskaa)
Suokukko.
AROPUPU
Suokukko.
Esimerkki 2:
AKI
Aika vähän huonekaluja.
HANNA
Mä tykkään että on avaraa. Mä olen aina ollu japanilaisten
kivipuutarhojen ystävä.
LIISA
Tosi hieno. Ihmiset kerää aina turhaa krääsää asuntonsa
täyteen.
Rakentaa hahmoa sitten itselleen. Miettien miten tuon kaiken
sitten toisi esille että myös katsoja saisi halutun
ahaa elämyksen.
Ihan helppo juttu.
Ensi-illassa sitten saamme kuulla miten nuo ylläolevat
esimerkiksi valitut repliikit avautuvat, avartaen kuulijoiden
tajuntaa.
Näyttelijöiden kanssa aloitus sisältää
lukuharjoituksia, keskustelua, ja keskustelua. Ohjaaja selvittää
suhdettaan tekstiin, ja vaatii näyttelijöitä
kertomaan omista mielikuvistaan. Siitä sitten syntyy
soppa.
Jonka hämmentämiseen on oikeus vain ohjaajalla.
Se on tämä ohjaaja paljon vartijana.
|
Tässä juttusarjassa seurataan 20.9.2008 ensi-iltaan
tulevan
Aina joku eksyy -näytelmän ohjaajan Tarja Koskelan päiväkirjamietteitä.
|
Ohjaajan päiväkirjasta
Kevään herääminen
Kevättalvella, kun päivä alkoi pidetä ja valo lisääntyä, huomasin yhä voimistuvan
halun päästä taas tekemään teatteria. Oli vuosi siitä, kun viimeisen kerran
kävelin Siri von Essen-Strindberginä näyttämöltä pois. Tribadien yön esitykset
päättyivät. Olin tyhjä. Oli aika alkaa täyttää kaivoa uudestaan. Ja kun vuosi
oli mennyt, kaivo lainehti reunojaan myöten ja vesi halusi virrata vapauteen.
Teatterin rakastaja
Amare on latinaa ja tarkoittaa rakastaa. Amaresta on johdettu sana amatööri
eli harrastaja. Kirjaimellisesti teatterin harrastaja on siis teatterin rakastaja.
Amatööri suhtautuu intohimoisesti (ammattilaisia intohimoisemmin !?)
kiinnostuksensa kohteeseen - tässä tapauksessa siis teatteriin ja
teatterin tekemiseen. Minä olen teatterin rakastaja, me kaikki kultsalaiset
olemme. Meillä on intohimo tehdä teatteria, kokea elämyksiä
yhdessä toistemme ja yleisön kanssa. Teatteri on meidän elämämme
ja me rakastamme sitä intohimoisesti.
Aina joku
Aina tarvitaan joku, joka nostaa lipun ja saa muut seuraamaan sitä. Aina
on joku, joka syttyy ja sytyttää muutkin. Kun me Kultsan johtokunnassa
luimme Reko Lundánin näytelmän Aina joku eksyy, me sytyimme
heti, tiesimme, että tämä on meidän juttu. Tämän
me haluamme elää ja kokea. Tämän elämyksen me haluamme
kokea yhdessä yleisön kanssa. Ei muuta kuin toimeksi! Ensin selvitettiin
lupa-asiat, laadittiin aikataulu ja tuotantosuunnitelma ja sitten kutsuttiin
halukkaat jakamaan roolit. Ja kuin taikaiskusta kaikki loksahti heti paikalleen.
Roolit löysivät tekijänsä, palapelin palat sopivat yhteen
ja jopa kaksosten esittäjien yhdennäköisyys on aivan ilmeinen
- ainakin minun mielestäni. Ja niin alkoi matka kohti ensi-iltaa!
Teatterin taikaa
Ensimmäisessä tapaamisessa maanantaina 14.4. näyttelijät
lukivat tekstin läpi. Minä kuuntelin heitä, kuuntelin tarinaa
ja vähitellen kuvat alkoivat liikkua mielessäni, tarina alkoi elää
ja asettua Kultsan tilaan ja näyttelijöihin. Lundánin teksti
on hyvin napakkaa ja lyhyttä, kohtaukset ja aikasiirtymät leikkautuvat
nopeasti kuin elokuvassa. Mutta teatteri ei ole elokuvaa. Se on elävää,
tässä ja nyt tapahtuvaa, hetkessä syntyvää. Se on yhteinen
illuusio, sopimus tekijöiden ja katsojien välillä. Teatteri on
ehdottoman totta ja se voi olla totta vain jos sen tekijät uskovat siihen.
Silloin siitä tulee totta myös katsojalle. Tyhjä, musta tila
muuttuu milloin kodiksi, milloin metsäksi, milloin helteiseksi kesäillaksi
tai paukkuvaksi pakkaspäiväksi. Teatterissa ei ole rajoja, se tavoittaa
menneisyyden yhtä nopeasti kuin tulevaisuudenkin. Näyttelijä
on kuin taikuri, joka taikoo eteemme ajan, tilan, maiseman - ja ihmisen tunteineen.
Teatteri on nuotiopiiri, joka tarjoaa yhteisen kokemuksen, elämyksen sen
ääreen kokoontuneille.
Kohti ensi-ilta
Ensimmäisestä harjoituksesta on kohta kaksi kuukautta. Olemme kokoontuneet 13
kertaa ja rakentaneet kohtauksia näyttämölle. Näyttelijät ovat myös
perehtyneet roolihenkilöönsä, etsineet Lundánin tekstistä kaikki
faktat, jotka roolista annetaan, hahmottaneet roolihenkilönsä toiveita
ja unelmia sekä esteitä, jotka ovat unelmien toteutumisen tiellä. Nyt lähdemme
kesälaitumille ja palaamme harjoituksiin elokuun puolivälissä. Matka kohti ensi-iltaa
on alkanut.
|
Tästä kuvasta voi todeta, että karun ulko-
kuoren takana sykkii lämmin sydän.
Kuva on Teatteri Kultsan julkisivulta, oikealla ovi Kulosaaren
Kirjastoon, joka siis sekin on aikamoisessa loukussa.
Eksymisen turvaa kaupungin tekemä kaivanto. Aina joku
eksyy.
Niin siis näytelmää valmistellaan tuohon
rakennukseen. Lavastaja on laatimassa ohjeita. Valosuunnittelija
hahmottaa itselleen tarvittavan tekniikan.
Siitä se lähtee.
|
|