Esityspäivät:
29.3.2008
ensi-illan ja
9.5.2008
välillä
aina klo 19.00.
Katso tarkemmat
esityspäivät
esityskalenterista
"Intra,
mintra,
mukava moka,
omenan
siemen
ja omenan oka,
pitkä
puuhka notkea,
parvessa
kolme hanhea,
yksi itään,
yksi länteen ensi,
yksi se yli käenpesän lensi..."
"Intra,
mintra,
mukava moka,
omenan
siemen
ja omenan oka,
pitkä
puuhka notkea,
parvessa
kolme hanhea,
yksi itään,
yksi länteen ensi,
yksi se yli käenpesän lensi..."
"Intra,
mintra,
mukava moka,
omenan
siemen
ja omenan oka,
pitkä
puuhka notkea,
parvessa
kolme hanhea,
yksi itään,
yksi länteen ensi,
yksi se yli käenpesän lensi..."
"Intra,
mintra,
mukava moka,
omenan
siemen
ja omenan oka,
pitkä
puuhka notkea,
parvessa
kolme hanhea,
yksi itään,
yksi länteen ensi,
yksi se yli käenpesän lensi..."
"Intra,
mintra,
mukava moka,
omenan
siemen
ja omenan oka,
pitkä
puuhka notkea,
parvessa
kolme hanhea,
yksi itään,
yksi länteen ensi,
yksi se yli käenpesän lensi..."
|
Ken Kesey - Dale Wasserman:
YKSI LENSI YLI KÄENPESÄN
suomentanut: Reijo Lehtonen v. 1979
(Ken Kesey´n samannimisen romaanin mukaan englannin kielestä)
Kirjailijasta kirjoitetun tiivistelmän >>linkki
ohjaus: Marja-Liisa Lius,
ensi-ilta 29.3.2008.
Yksi lensi yli käenpesän on näytelmä tapahtumista
psykiatrisen sairaalan miestenosastolla.
Osaston arki kokee kaaosmaisen muutoksen,
kun sinne pakkosijoitetaan uusi potilas R.P. McMurphy, joka on
uhmakas pelimies ja monessa liemessä keitetty koijari. Vastassaan
hänellä on epätasainen joukko jo pitkään osastolla hoidossa olleita
miehiä sekä raudanluja osastonhoitaja Ratched apureineen.
McMurphyn johdolla alkaa asteittainen
kapina osastolla vallitsevia sääntöjä vastaan. Hoitohenkilöstön
auktoriteetti ja heidän käyttämänsä terapeuttiset menetelmät asetetaan
kyseenalaiseksi. Valtataistelua käydään monella rintamalla - toisinaan
voiton vievät hoitajat, toisinaan potilaat. Yhteistä kaikille
on se, että kukaan ei jää tästä taistelusta osattomaksi. Potilasyhteisö
löytää yhteisyyttä ja ystävyyttä tilanteessa, jossa itsenäisyys
ja ihmisarvo ovat osittain tai jo kokonaan menetetty. Järjestelmä/koneisto
tosin osaa korjata virheensä, mikäli se uhkaa joutua häviölle
- aina on otettavissa käyttöön uusia sääntöjä ja tehokkaampia
menetelmiä. Sen häviön maksumieheksi joutuu yksilö.
Näytelmä pohjautuu Ken Keseyn v. 1962
kirjoittamaan romaaniin, jossa hän kuvaa skitsofreniaa sairastavan
Päällikkö Bromdenin silmin Menlo Parkin psykiatrisen osaston elämää.
Kirja dramatisoitiin näytelmäksi v. 1963 (Dale Wasserman) ja siitä
on tehty maailman klassikkoelokuviin luokiteltu elokuva v. 1975,
ohjaajana Milos Forman.
Näytelmä on paitsi kuvausta mielisairaalan
arjesta 1960-luvulla, se on myös kuvausta yhteiskunnan ja sen
järjestelmien kovien arvojen maailmasta, kuin kyseessä olisi miniyhteiskunta
sääntöineen, arvoineen ja normeineen. Heikot, epävarmat, terveytensä
menettäneet tai sääntöihin sopeutumattomat eivät ole yhteiskuntakelpoisia.
He eivät ole mediaseksikkäitä eikä monellakaan ole turvaverkkoja
tai puolestapuhujia tukenaan. Yksilönvapaus ja yhteiskunnan vaatimusten
välinen ristiriita on kasvanut niin suureksi, että ihmiset, jotka
eivät täytä yhteiskunnan asettamia vaateita tuottavuudessa eivätkä
pärjää kilpailussa, joutuvat "oikean" elämän sivustakatsojiksi
ja oman elämänhäpeänsä kantajiksi. Ihminen ei enää kelpaa sellaisena
kuin on.
Esityspäivät:
29.3.2008 ensi-illan ja
9.5.2008 välillä aina klo 19.00.
Kesto runsas 2 tuntia, väliaika.
Katso tarkemmat esityspäivät esityskalenterista
Ohjaus
|
Marja-Liisa Lius
|
Musiikki, äänimaailma
|
Esa Lindroos
|
Visualisointi
|
Hilkka Niemi
|
Valosuunnittelu
|
Simo Lappalainen
|
Valojen toteutus
|
Simo Lappalainen, Pekka Käyhkö
|
Puvustus
|
Teija Kotka-Pulkkinen ja työryhmä
|
Koreografia
|
Hilkka Niemi, Esa Lindroos
|
Tekniikka esityksissä
|
Vesa Salmi, Sari Siikasalmi,
Hilkka Niemi, Tarja Koskela
|
Juliste
|
Hilkka Niemi
|
Valokuvat
|
Jussi Vehkasalo, Jorma Hellström
|
Rooleissa:
|
|
|
Randle Patrick McMurphy - Pasi Kuivalainen:
"Kun kaveri lakkaa nauramasta niin
häneltä katoaa elämän perusta."
|
|
Dale Harding - Juha Kuosmanen:
"Herra McMurphy...ystäväni...minä en ole kananen, minä olen
jänöjussi. kaikki me täällä olemme jänöjusseja, pompimme heipparallaa
Walt Disney-maailmassamme."
|
|
Charles Cheswick - Jussi Vehkasalo:
"Lyön vetoa, että hänellä on äitifiksaatio."
"Mölyt mahaan Martini. Ei siellä ole ketään."
|
|
Ruckly - Jouni Puumalainen:
Hardingin sanomana
"Väittävät, että hän oli todella raju tyyppi."
|
|
Billy Bibbit - Sampo Harju:
"Se johtui minun äidistäni. Aina, kun hän käy tervehtimässä,
minulle jää ihan kamala tunne. -- Sellainen pettymys kun minä
olen hänelle, mutta hän ei myönnä sitä. Hän ei halua näh-nähdä
minua sellaisena kuin minä olen."
|
|
Scanlon - Petri Peltoniemi:
"No, ehkä he eivät pommita meitä tällä viikolla."
|
|
Päällikkö Bromden - Nestori Välitalo:
"Kiitos."
|
|
Martini - Lari Ylönen:
"ai kenen vaimoon?
Ahaa, joo minä näen hänet"
|
|
Hoitaja Mildred Ratched - Kati Hynninen:
" Meillä on omat pikku vaikeutemme, eikö niin? Mutta kyllä
niistä selvitään. Loppujen lopuksi,
meillähän on käytettävissämme viikkoja.
Kuukausia. Mikäli välttämätöntä, vuosia."
|
|
Tri Spivey - Pirjo Saariokari:
"Tämä osasto on yhteiskunta pienoiskoossa, ja kun kerran yhteiskunta
päättää, kuka on terve ja kuka ei, teidän on kyettävä vastaamaan
sen vaatimuksiin."
|
|
Apuhoitaja Warren - Jari Mattila:
"Enpä taida pitää tuosta tuikkeesta sinun silmissäsi."
|
|
Apuhoitaja Williams - Mikko Rokka:
"osaston toimintasäännöt, siinä syy"
|
|
Hoitaja Flinn - Heidi Ripatti:
"Minusta tuntuu, että hän kerta kaikkiaan jyrää koko paikan."
|
|
Candy Starr - Virve Laasonen:
"Senkin ryökäle, McMurphy!"
|
|
Yöhoitaja Turkle - Matti Riikonen:
"tykkää niinku molemmista"
|
Ken Kesey - rajojen kokeilija
Ei oikein beatnik, mutta ei myöskään oikein hippi, vaan
jotain siltä väliltä. Psykedeelisen hippikulttuurin esiaste
kuitenkin, tämä Ken Kesey. Opiskeluaikoinaan hän oli mestaripainija,
täynnä lihallista intohimoa.
Yliopistoajoilta on hänen osallistumisensa vapaaehtoisena
CIA:n (tai armeijan?) rahoittamaan kokeeseen, jossa piti
nauttia erilaisia kemiallisia aineita ja kirjoittaa kokemuksistaan
raportti. Yksi aineista oli LSD, jota joskus ajateltiin
ratkaisuksi mielenterveysongelmiin tai painonhallintaan.
Koe toteutettiin Menlo Parkissa, veteraanien sairaalassa,
jossa Kesey hankki opiskelurahojaan yöhoitajana. Sairaalassa
oli potilaina sekä toisen maailmansodan että Korean
sodan rampauttamia ihmisiä, sotien tuottamia hulluja.
Kesey oli jo ennen Menlo Park -kokemustaan aloittanut romaanin
tekemisen, hänhän opiskeli luovaa kirjoittamista Stanfordin
yliopistossa. Sairaala ja LSD antoivat kuitenkin romaanille
uuden suunnan. Romaani "Yksi lensi yli käenpesän" oli heti
kriitikkojen ja lukijoiden ylistämä hitti. Sen yhteiskunnallinen
sanoma terveydenhuoltoon liittyvästä vallankäytöstä osui
maaliin. Ja hulluus on aina määrittelykysymys. Vaikka romaani
on silloisen yhteiskunnan tuote, on se myös ajaton tutkielma
aiheestaan.
Kesey hurahti muutamaksi vuodeksi mieltä laajentaviin aineisiin.
Häntä kutsuttiinkin sisäavaruuden astronautiksi. Vuonna
1962 julkaistusta Käenpesästä saamillaan rahoilla Kesey
osti perheelleen kodin San Franciscon kukkuloilta, jossa
sitten järjesti kuuluisia bileitä nimeltä Happotestit. Myöhemmin
hän realisoi omaisuutensa bussiin (Further), jonka avulla
hän levitti psykedeliaa ympäri maata. Perheensä lisäksi
hänellä oli mukanaan itse perustamansa ryhmä "Merry Pranksters"
eli Hilpeät kujeilijat. Perustarkoituksena ryhmällä oli
estää maailman loppu. Tänä kautena Kesey tapasi sellaisia
henkilöitä kuin Allen Ginsberg, Jack Kerouac, Tom Wolf ja
Hunter S. Thompson, joka mm. esitteli ryhmälle Helvetin
Enkelit. Nekin bileet päättyivät in peace and love.
Käenpesä ei jäänyt Keseyn ainoaksi kirjalliseksi tuotokseksi,
joskaan sen saavuttamaa suosiota ei hänen muu tuotantonsa
saavuttanut. Romaaneja, novelleja, näytelmiä ja artikkeleita.
Kesey palasi jo vuonna 1968 Eugeneen, Oregoniin eli syntymäkotiinsa
ja vaikutti siellä koko loppuelämänsä enemmän tai vähemmän
kylähulluna. Kesey hylkäsi ainakin osan aineista kutsuen
niitä ja erityisesti LSD:tä vain väliaikaiseksi ratkaisuksi.
Hän saattoi myöhemmin esiintyä yhteisönsä tilaisuuksissa
vaikkapa Setä Samuliksi pukeutuneena. Erään kerran yhteisön
omantunnon ja hauskuuttajan taustalla soitti joku salaperäinen
Jorma.
Kesey kuoli vuonna 2001 66-vuotiaana eläen vain syksystä
kiitospäivään, ei edes jouluun, kuten sentään Aleksis Kivi.
Inhimillisesti katsoen liian myöhään, voi ajatella viranomaisten
todenneen. Omituinen piikki vallankäyttäjien lihassa. Keskiluokkainen
eksentrikko, avioliitosta kolme lasta, neljäs toisaalta.
Ihminen, joka ainakin yritti elää niin kuin oli ajatellut
hyväksi.
-Jouni Puumalainen-
(Tarinoita myös Keseyn kotisivulla www.key-z.com
sivustoa ylläpitää Kenin poika Zane)
|
|