esityksen julkaistut arviot:
Kansan
Uutiset / Viikkolehti 27.11.2012 14.26
Optimistin selättää vain kuolema
Anni-Helena Leppälä
Teatteri Kultsan Optimisti on tavattoman kunnianhimoinen
näytelmä. Ohjaaja Jorma Hellström on sovittanut
tekstin viidelle näyttelijälle, joista kukin saa näyteltäväkseen
aika nipun rooleja. Siitä huolimatta tai ehkä juuri
sen vuoksi Optimisti on niin intensiivinen ja
hyvin kasassa pysyvä esitys, jonka jännite kantaa läpi
miltei kolmituntisen näytelmän.
Optimisti on ehdottomasti Kultsan vahvin ja
ehein esitys viime vuosilta, ei ole ihmekään, että se
on valittu mukaan Mikkelin työväen näyttämöpäiville.
Optimisti on tarina näyttelijästä, joka kiinnityksestään
huolimatta ei ole enää vuosiin saanut yhtäkään roolia
kotiteatteristaan. Lopulta hänelle tarjotaan kultainen
kädenpuristus. Alkoholismiin taipuvainen Optimisti elää
kaksi vuotta kädenpuristuksellaan, sitten tulee aika
hakea tukea Kelalta, työttömyyskassalta ja lopulta sosiaalitoimistolta.
Alkaa juoksutus, jossa ihmisarvolla ei ole mitään virkaa,
aina puuttuu jokin lomake tai se on lähetty väärään
paikkaan tai sitten ainakin aikaraja on mennyt umpeen.
Vastoinkäymiset ajavat Optimistin yhä syvemmälle alkoholismin
kierteeseen, apua ei tarjoa edes kallis myllyhoito.
Ystävä yrittää tarjoa apua Optimistille ja uskoa kerta
toisensa jälkeen, että alkoholiongelmat ovat taakse
jääneitä.
Optimistin rooli on jaettu kolmen näyttelijän kesken.
Pasi Kuivalainen antaa Optimistin alati kasvavalle
alkoholismille ja hyväksytyksi tulemisen tarpeelle todentuntuiset
kasvot. Vesa Salmi on Optimistin huono päivä,
hän tekee pienieleisyydellään Optimistin vastoinkäymisistä
suuria. Mikko Ravantti tarjoaa yleisölle kaikki
Optimistin tunteet ja on suorastaan pelottavan sisällä
hahmossaan.
Virve Laasosen ja Sari Ristolan harteille
jää valtava joukko naisrooleja, jotka he hoitavat mallikkaasti.
Etenkin Laasonen on jälleen kerran loistava, onnistuen
luomaan jokaiseen kolmeentoista hahmoonsa aivan oman
persoonan.
Optimisti on vahvasti tunteisiin vetoava näytelmä,
jossa vuodatetaan kyyneliä teatterisalin molemmilla
laidoilla. Se ei kuitenkaan ole synkkä näytelmä vaan
nimensä mukaisesti optimistinen, vaikka päätepiste se
löytyy optimismillekin – viimeistään haudan pohjalta.
Optimisti herättää pohtimaan yhteiskuntaa, tukiverkkoja
ja ihmisen yksinäisyyttä kaiken keskellä. Se ei anna
valmiita vastauksia, mutta esittää senkin edestä kysymyksiä
ihmisyydestä, inhimillisyydestä ja kaiken hetkellisyydestä.
Teatteri Kultsa: Optimisti. Käsikirjoitus: Raija-Sinikka
Rantala. Sovitus ja ohjaus: Jorma Hellström. Musiikki:
Vesa Salmi, Pasi Kuivalainen, Terho Marlo. Rooleissa:
Virve Laasonen, Pasi Kuivalainen, Sari Ristola, Mikko
Ravantti, Vesa Salmi. Esitykset päättyvät perjantaina
30.11.2012
Skenet.fi
osoitteessa arvio esityksestä:
Teatteri Kultsan esitys on karhea ja koskettava
kuvaus teatterin pimeästä puolesta.
Legendaarinen Teatteri Kultsa on päässyt remontin jälkeen
takaisin Sörnäisiin, Katri Valan puiston väestösuojaan.
Avajaisensi-illan tunnelma on lämpimän kodikas ja itse
esitystila on mukava ja intiimi.
”Tervetuloa Helsingin turvallisimpaan teatteriin!”,
sanoo ovidaami.
Teatterin avajaisnäytelmä Optimisti on karhean raju
kuvaus teatterin ja taiteilijaelämän synkästä puolesta.
Raija-Sinikka Rantalan käsikirjoittama teos
perustuu tositapahtumiin, mutta fiktiotakin on mukana.
Esitys kertoo Rantalan näyttelijäystävä Antti Arosta,
joka näytteli Helsingin kaupunginteatterissa. Aro tuli
tunnetuksi lupsakoista luonnerooleistaan.
1990-luvun lopulla teatterin huomiota herättänyt saneerausprosessi
vei Arolta roolityöt useiksi vuosiksi. Näyttelijä otti
tilanteensa johdon kanssa puheeksi, ja yllättäen hänelle
tarjottiin kultaista kädenpuristusta – irtisanoutumista
runsaan erorahan kera ilman muita oikeuksia. Työttömäksi
jäänyt, alkoholisoitunut Aro kuoli vuonna 2005.
Rantala kertoo Aron rankan tarinan painottaen sitä,
mitä ihmiselle tapahtuu, kun häneltä viedään ihmisarvo
ja mahdollisuus päästä takaisin luovaan työhön. Myös
teatterimaailman alati koveneva arvomaailma saa ankaraa
kritiikkiä. Optimistin on ohjannut Kultsan kantava voima
Jorma Hellström. Hän on suunnitellut myös esityksen
taustaprojisoinnit.
Optimisti byrokratian pyörteissä
Tarina alkaa kiinnostavasti keskeltä.
Optimistiksi itseään kutsuva mies (Mikko Ravantti)
lojuu sairaalan letkuissa heikossa kunnossa.
Hän uskoutuu yleisölle ja kertoo, kuinka tähän on tultu.
Takaumassa ollaan teatterimaailmassa, jossa miehen
kaksi naiskollegaa (Virve Laasonen ja Sari Ristola)
hämmästelevät tämän ammattimoraalia. Kuinka kummassa
mies selviää roolista kuin roolista, vaikka vähän kännissä?
Kohta lavalle tupsahtaa kaksi muutakin Optimistia (Pasi
Kuivalainen ja Vesa Salmi). Päähenkilön jakaminen
kolmen näyttelijän kesken on haastava mutta tässä tapauksessa
toimiva ratkaisu. Näyttelijät lisäävät hahmoon omaa
persoonallista näkökulmaansa.
Optimisti purkaa turhautumistaan, kun ei saa kunnon
rooleja. Hyytävän irtisanomiskohtauksen jälkeen erorahat
katoavat nopeasti kurkusta alas. Sen jälkeen alkaa absurdi
juoksu byrokratian rattaissa. Ihmisen luukulta luukulle
juoksuttaminen on niin ahdistavaa katseltavaa, että
katsomossa tulee hiki.
Esityksen yksi tärkeä teema on nimenomaan järjetön
byrokratia. Kansalainen pakotetaan nöyräksi paperien
kiikuttajaksi ja korvausten odottelijaksi. Esitys paljastaa
systeemin pirullisuuden: toiselta kassalta myönnetty
korvaus peritään takaisin toisella kassalla tai myönnetty
korvaus menee suoraan rästilaskuihin. Näyttelijä kuvataan
naurettavaksi väliinputoajaksi, joka ei tee kunnon työtä.
Hellström on ohjannut oravanpyörässä juoksemisen sekaan
myös huumoria. Laasonen ja Ristola tekevät mainioita
pikkurooleja salamavaihdoilla esittäessään systeemin
erilaisia virkailijoita. Etenkin Laasosen ”vanttera
täti-Pirkko” on sekä hulvattoman hauska että nasevan
tunnistettava karikatyyri. Ristola on mainio silmiään
pyörittelevänä turkulaisvirkailijana.
Kuningas alkoholin kuristusote
Näytelmän toinen teema on yksityisempi: Optimistin
ajautuminen yhä syvemmälle alkoholismiin. Tärkeässä
osassa on Laasosen koskettavasti esittämä Ystävätär,
joka uudestaan ja uudestaan luottaa Optimistin raitistumisyrityksiin
ja tarjoaa tälle katon pään päälle. Juopottelut kuvataan
raadollisen rempseästi, ja etenkin Kuivalainen pääsee
näissä kohtauksissa loistamaan.
Ohjauksen ydin on kuitenkin todenmukaisessa alkoholismin
etenemisen kuvauksessa, josta on nauru kaukana. Sairauden
karut piirteet: valehtelu, salailu ja selittely tulevat
pienessä tilassa lähelle katsojaa. Pulloon tarttunut
Optimisti karjahtaa ilmoille tuskansa: ”Minä en osaa
mitään muuta tapaa rentoutua!”. Kyse ei ole kuitenkaan
rentoutumisesta, vaan lohduttomasta pakenemisesta, kun
seinä nousee vastaan joka puolelta. Lopulta terveys
menee ja elämän kalkkiviiva lähestyy vääjäämättä. Voimattoman
raivon kyynelet kuvastavat sairauden kuristusotetta
myös parisuhteeseen.
Inhimillistä elämänmakua
Lohduttomuudesta huolimatta esitys on erittäin elämänmakuinen
ja inhimillinen. Mukaan on saatu sopivan pirullista
ja lämminhenkistä huumoria, joka sohaisee sopivasti
teatteripiirejäkin. Tärkeässä osassa on myös live-pianisti
Terho Marlon musiikki. Sävelpätkät rytmittävät
tarinaa, ja esitystä varten sävelletyt laulut tuovat
esitykseen oman miehekkäänkarhean lisänsä. Sävellyksistä
ja sanoituksista vastaavat pitkälti Kuivalainen ja Salmi.
Kultsan esityksestä poistuu kosketettuna ja järkyttyneenä.
Väkisinkin mielessä pyörivät elämänhallinta, taiteilijaelämän
pyörteet, byrokratia, ihmisarvon kysymykset ja etenkin
se, kuinka pienestä kaikki on kiinni. Todellista ja
väkevää katsottavaa. Oikeastaan Optimisti on must katsottavaa
jokaiselle näyttelijälle tai alalle haluavalle.
Martti Mäkelä – 01.11.2012
|