esityksen julkaistut arviot:
Martti Mäkelä – 10.01.2013 Skenet.fi
Marko Jalonen ja Kaisla Flood väittelevät uskonnollisuudesta.
Juha Jokela on aikamoinen kultasormi, mitä moderniin
suomalaiseen näytelmäkirjallisuuteen tulee. Hän on osannut
taitavasti sohaista suomalaiselle mentaliteetille tärkeitä
teemoja. Mobile Horror kertoi it-kuplasta ja
kilpailuyhteiskunnasta, Fundamentalisti yksilön
romahtamisesta uskonnollisen lahkon puristuksessa ja
viimeisin, Patriarkka sukupolvien eroista ja
arvojen muutoksesta.
Marjo Linnasalmi on tarttunut Fundamentalistiin
ja ohjannut siitä oman näkemyksensä Teatteri Kultsaan.
Häntä inspiroi teoksen kantaesitys Teatteri Jurkassa
seitsemän vuotta sitten, mikä oli myös allekirjoittaneelle
varsin vaikuttava teatterikokemus.
Kun mieli järkkyy
Fundamentalisti on koskettava ja osin järkyttäväkin
sairaskertomus, jossa kertojana on kirkon palveluksesta
eronnut pappi Markus (Marko Jalonen). Dialoginäytelmän
toinen henkilö on Markusta kymmenen vuotta nuorempi
Heidi (Kaisla Flood). Heidi on ollut aikoinaan
Markukselle tärkeä henkilö ja työtoveri esimerkiksi
rippileireillä. Ystävyys on katkennut pitkäksi aikaa
eroottisen väärinkäsityksen takia. Heidi palaa Markuksen
elämään varsin yllättävällä tavalla.
Markus on kiinnostunut liberaaliteologiasta ja on kirjoittanut
ajatuksistaan kirjan. Äärifundamentalistiseen lahkoon
liittynyt Heidi yrittää saada Markuksen luopumaan hankkeesta.
Markus ei luovu, vaan lisäksi rakastuu Heidiin.
Peli muuttuu täysin, kun Heidin minuus alkaa hajota
ja hän vaipuu psykoosiin. Myrskyn silmään ja mediamyllytykseen
joutunut Markus ei näe muuta vaihtoehtoa kuin erota
kirkosta ja sen johdosta hän on päättänyt pitää intiimin
pressitilaisuuden. Siinä taitavasti kirjoitetun näytelmän
idea pähkinänkuoressa.
Näytelmästä nousee esiin useita puhuttelevia teemoja,
joista uskon asioiden kanssa kamppailu on vain eräs
juonne. Naisen ja miehen välinen rakkaus, tukahdutettu
seksuaalisuus, vastuu itsestä ja toisista, halu kuulua
johonkin – siinä vahvan moraliteetin muita särmiä.
Linnasalmi kunnioittaa Jokelan tekstiä ja antaa tekstin
puhua puolestaan. Ohjauksessa ei ole turhaa kikkailua
tai maailmaa mullistavia keksintöjä. Linnasalmi luottaa
näyttelijöidensä väliseen kontaktiin ja tarinan kuljetukseen.
Esitys on lavastusta myöten realistinen ja helposti
lähestyttävä.
Sympaattiset näyttelijät
Tällaisessa intiimissä dialogiesityksessä on hyvin
tärkeää, että näyttelijöiden väliset kemiat kohtaavat.
Jalonen ja Flood pelaavat hyvin yhteen. Jalonen on sympaattinen
hyvää tarkoittavana pappina, hahmo on uskottava. Myös
Flood on varsin vakuuttava fanaattisuuteen heilahtaneena
naisena, jonka itsetunto on kuitenkin paperin hauras.
Helvetin lieskojen ohella loimuavat myös eroottisuuden
lieskat. Uskonnollisiin väittelyihin on saatu jopa kaivattua
huumoria mukaan.
Monologiosuuksissa Jalonen vähän takelteli ja sotki
sanoja. Olisiko tämä pantava ensi-ilta jännityksen vai
kenties liian lyhyeksi jääneen harjoitusajan piikkiin?
Mene ja tiedä. Toisaalta stiplut korostavat Jalosen
hymyilevän hahmon sympaattisuutta. Jalosen tulkitsema
pappi ei todellakaan tarkoita pahaa kenellekään, vaikka
loppumonologissa sanookin vihaavansa fundamentalismin
ideaa ja ihmisten manipulointia.
Kaiken kaikkiaan Kultsan Fundamentalisti on
hyvin inhimillinen esitys. Näytelmä on edelleen ajankohtainen.
Osa ihmisistä hakeutuu kokemuksellisten lahkojen piiriin
ja antaa oman tahtonsa toisille. Sama turvattomuus ja
rakkauden nälkä ajaa edelleen ihmisiä kummallisiin seikkailuihin.
Linnasalmi on ryhmineen luonut sympaattisen ja puhuttelevan
teatterikokemuksen.
Martti Mäkelä – 10.01.2013
|