Teksti:
Jorma Karppinen
|
Tämän
juhlapuheen luin Teatteri
Kultsan 40v. juhlissa
30.11.1999
Helsingissä.
Tekstiä
saa vapaasti lainata kunhan lähde mainitaan, tekstissä lähes kaikki
on fiktiivistä.
|
Teatteri Kultsa 40 v.
Arvoisat kutsuvieraat.
Arvoisat läsnäolijat, hyvä ystävä.
Yhteiskunnan vaikeina aikoina on hyvä
tukeutua kulttuurin kirjoon. Jokainenhan muistaa menneisyydestä
- historiasta itkijä naiset, miehet itkemässä, lapset kiukuttelemassa.
Kulttuuri kuuluu ihmisten yhteiskuntaan, kuten GB:n (Gunnar
Bärlundin) patsas Vallilaan. Suomalaisessa historiassa myös
näytelmä harrastus on saanut merkittävän sijan, onko kyseessä
shamanismi uudessa muodossa, illuusio elämästä. Elämä illuusiossa.
Minulle on tässä tarjoutunut tilaisuus hieman sivuta elämän
ihmeitä, aionkin tarkastella pinnallisesti harrastamista teatterissa.
Toki toivon saavani myös laajemmat kansankerrokset kiinnostumaan
aiheestani.
|
Helsingillä
on jo vuosisadan alusta ollut työväentalo. Se HTY:n talo siellä
Sirkuskadulla. Se rakennettiin omintakeisesti niistä kivistä jotka
louhittiin paikalla olleesta kalliosta.
Helsingin Kulttuuritalo tehtiin tiilistä ja muusta semmottisesta
rakennusmateriaalista, jota ei kyllä paikalta löytynyt. Talkoovoimin
rakennettu talo mahdollisti lämpöisissä sisä tiloissa tapahtuvan
agitatsioonin. Talohan rakennettiin nimenomaan sitä varten. Suomen
Kommunistinen Puolue piti siellä päämajaansa. Taloon oli ehdottomasti
haluttu hyvä konserttisali, miksi? Ei muista.
Kulttuurityö ry:n piti hallita toimintaa talossa. Agitatsiooniin
sopivaa toimintaa ovat tietysti luennot, kuorolaulu, runonlausunta
ja teaatteriesitykset. Iltamatoiminta oli työväenliikkeessä jo
vanhastaan tuttua. Siispä taloon tulisi saada toimintaa, ominpäin
se ei sinne syntynyt. Ei ikäänkuin löytänyt tietään uuteen taloon.
Oikein piti sanomalehdissä ilmoitella, että toimintaa aloitetaan.
Sillätavoin saatiin synnytettyä erilaisia kerhoja. Kuvataidepiiri,
valokuvauskerho, kuoro ja teatterikerho, sekä monia muita sen
enempää luettelematta. Teatterikerhoon kutsuttiin ihmisiä sisäänpääsykokeiden
kautta. Ei niinkään karsittaviksi vaan, ehkäpä ajateltiin että
se vaikuttaa uskottavammalta kun on kokeet.
|
|
|
Vuosi
juhlan pito päiväksi olette valinneet syksyn, miksi? Teatterikerhon
ensimmäinen oikea kokous oli v. 1959 Marraskuussa (13.11.1959).
Luultavasti siksi. Niin, ja 40-vuoden aikana aina on juhlat
pidetty näin.
Kun
menneitä vuosia katsastaa ulospäin näkyvän toiminnan osalta,
siis esitettyjen näytelmäkappaleiden kautta,
on niissä tietysti samat näkymät kuin tänäänkin. Näytelmät valitaan
paljolti ajassa olevan trendin kautta. On perinteistä tarinaa,
ja tarinoita lapsille. Lapsille suunnattu esitys olikin ensimmäinen
teatterikerhon nimissä valmistettu näytelmä. Seuraavat olivatkin
sitten normaaleille katsojille suunnattuja.
Siihen aikaan harrastajateattereissa pyörivät yleisesti samat
näytelmät kuin ammattiteattereissakin. Siihen oli tietysti eräs
hyvä syy. Ne näytelmät ensinnäkin olivat valmiita tekstejä,
joita sai välittäjiltä. Näytelmät olivat valmiita kassakappaleita,
ehkä noin myönteisessä mielessä sanottuna. Tarinat olivat myös
useinkin varsin suomalaisia, sillälailla järkeenkäypiä. Suomen
työväestön laajaa kiinnostusta näyttelemiseen on pidetty outona
ilmiönä. On sanottu että näyttelemällä sulkeutuneet suomalaiset
ovat purkaneet itseään. Näyttämötyö on siis ollut eräänlaista
kansallista terapiaa. Nautimme näyttelemisestä parrasvaloissa.
Joku onkin todennut, että kaikista iltamien ohjelmanumeroista
näytelmä puhutti eniten suuria joukkoja, eikä sen ymmärtäminen
edellyttänyt erikoisia luonnonlahjoja, musiikkikorvaa tms.
|
Alusta
lähtien teatterikerhossa oli ajatuksia johtavien teatterikouluttajien
vierailuista erilaisin luennoin tahi jopa kouluttajina. Kävipä
heitä myös muutama. Kustannukset kohosivat kuitenkin johonkin
tasolle joka ei ollut siedettävä, ja visiteeraaminen loppui ennenkuin
se oli kunnolla edes alkanutkaan. Aluksi ohjaajina näytelmäkappaleille
olivat vanhemmat harrastajat, mutta jo hetimiten oli siis pyrkimyksenä
päästä ammattilaisien koulimiksi. Työväen Näyttämöiden Liitto
tarjosi myös avujaan ohjaajien saamiseksi. Tässä vaiheessa on
hyvä myös mainita ettei tuore harrastaja joukko olisi oikeita
kanavia osannut käyttää ellei joukossa olisi ollut merkittäviä
konkareita, nimittäin vanhemmat harrastaja ryhmät joutuivat luopumaan
ihmisistään teatterikerhon eduksi, menettäjinä esim. Elannon Näyttämö,
Tapanilan Työväen Näyttämö, Malmin työväen Näyttämö, ja eräät
muut joita ei tule mieleen.
Niin
ja ensimmäisen näytelmän ohjaaja oli Eila Immonen, teatterista
kiinnostunut innostunut henkilö, joka sitten aikanaan toimi näytelmien
parissa kirjailija liiton näytelmä arkistossa, jos joku muistaa?
Alkuaikojen
ohjaajista, tässä hieman lisää luetteloa: Keijo Komppa, Niilo
Kuukka, Sirkka Metsäsaari, Inari Koponen, Erkki Poikonen, Kaarlo
Haapanen, Lempi Miettinen, Toivo Laaksonen, N. Pronin, Aira Sinervo,
Sinikka Arontaus. Ja tässä siis oltiin 1960 luvulla. Monet ohjaajista
olivat tunnettuja ja kokeneita harrastajateatteri ohjaajia.
|
Jos
vielä hieman sivuaisin näytelmiä, ohjelmistoa.
Revontulten haltian hopeahuilu, oli se
eka teksti lapsille.
Sitten Birgitta Mustonen houkuteltiin ohjaamaan "Hienoja höyheniä"
niminen näytelmä. Mutta sitähän me ei saatu valmiiksi..
Myöhemminkin
havaitsin että usein se matka oli päämäärää tärkeämpi, antoisampi.
Sitten seurasivat näytelmät Viisas neitsyt, Kuka on isä?, Volpone,
Kun ruusut kukkivat, Horoskooppi, Ylös ja vanhasta pois, Justiina,
Niskavuoren nuori emäntä, Peitetyt kasvot, Kosinta, Herra Sleeman
tulee, Pinsiön parooni, Katupeilin takana, Riemujuhla, Kihlaus,
Köysi, Postikonttorissa, Onnenmaan kuningas. Järjestys ei ollut
aivan edellä lueteltu mutta nimet siinä olivat.
|
Useiden vuosien
aikana valmistui suuria näytelmiä esitettäväksi, voisipa sanoa
- ajan henkeen. Katsojien saaminen esityksiin oli tietysti juttu
sinänsä. Tuli löytää paikkoja joissa olisivat katsojat valmiina.
Siis kiertäminen esitysten kanssa oli alusta lähtien todettu elinehdoksi.
Sopiviksi kohteiksi keksittiin ikääntyneiden hoitolaitokset, katsojat
eivät päässeet karkuun. Kaupungin laitokset olivat kyllä kiitollisiakin
vierailuista. Katsojat pitivät näkemistään esityksistä. Ja mikä
teatterikerhon kannalta oli tärkeää, maine kasvoi. Esillä oleminen
mahdollisti kaupungin tuen saamisen. Pitää myös mainita ettei
esitysten kierrättämiseen ollut vain edellä mainittua syytä. Merkittävin
ongelma oli esitys tila, heti alusta lähtien. Kulttuuritalolla
ei ollut mahdollista harjoitella esitystilassa, siis näyttämöllä.
Pieniä koppeja oli kyllä tarjolla. Mutta ei niissä päässyt parrasvalojen
makuun. Ja hyvin nopeasti törmättiin tilanteeseen ettei ollut
edes esitys paikkaa kultsalla. Tila ongelmat kärjistyivät aika
ajoittain hyvinkin hurjiksi. Pieni juhlasali vuokrattiin äänilevy
firmalle, tilan käyttö loppui. Näytelmiä kuitenkin valmistettiin,
esityksiä oli talon musiikki-salissa, ja kiertueilla. Kiertäminen
tapahtui sinisillä busseilla, pääasiassa. Into ei ollut enää niin
kovaa kun oli päästy kuusikymmenluvun lopulle.
|
Ennenkuin
jatkan muihin vaiheisiin palaan hieman takaisin.
|
Tässä
lyhyessä ja juhlavassa puheessani halua tuoda esille vain
muutamia nimiä, ikään kuin luettelon omaisesti. Ihmisiä jotka
teatterikerhon alkuvaiheissa olivat merkittäviä, ja joiden panos
toimintaan oli painava. Luettelo on seuraavanlainen:
Ensimmäisessä
toimikunnassa puheenjohtajana oli Keijo Kyyrö. sihteerinä Vera
Sibelka, muut toimikunnan jäsenet Arontaus, Aalto Raimo, Aarre
Grahn, Marja Hostikka, Eila Immonen, Sulin, J Karppinen. Nimet
siten kerrottuna kuin ne olivat pöytäkirjassa.
TNL:ään liittyminen tehtiin heti 60-luvun puolella. Liittymishakemuksen
allekirjoittivat Sinikka Arontaus, Yrjö Arontaus ja Kerttu Luoto.
Tässä tarkoitan siis teatterikerhon toimikuntaa, sillä vuosikymmenen
jälkeen vasta perustettiin kannatusyhdistys, jonka nykyisin tunnette.
Yhdistyksen perustivat Jorma Karppinen, Hilkka-Liisa Karppinen,
ja Toivo Laaksonen. Perustajat olivat silloisia toimihenkilöitä.
(hakemus -78, päätös-81)
Ehkä joku kiinnitti huomiota samoihin sukunimiin monilla henkilöillä?
Selitys olisi esimerkiksi, puoliso löytyi yhteisestä harrastuksesta.
Ihmisistä muuten muistan kovin vähän. Arontauksen pariskunta muutti
myöhemmin Ruotsiin, ja olivat siellä aktiivisia toimijoita. Tapasin
Yrjön teatterimme Ruotsin vierailulla Suomi talolla. Mutta ei
siitä sen enempää.
Ja sitten aikaan kuusikymmenluvun lopulle.
|
Kantaa-ottava
teatteri ja nuorten näyttelijöiden ja ohjaajien kyllästyminen
laitosteattereihin synnytti 1960 luvun lopulla vapaat teatteriryhmät.
Ryhmäteatteri, Kom, Ahaa, Hurja Joukko, Skolteatern ym. ilmoittivat
olevansa teatteripoliittinen ja taiteellinen vaihtoehto. Ne olivatkin
siihen aikaan sopivaa laatua josta myös rahvas otti omansa.
Niillä oli myös valtava merkitys harrastajateatterien nousevaan
innostukseen.
Tässä voisi myös sipaista muiston Helsingin YT:n näytelmästä:
Lapualaisooppera ( Arvo Salo, Kalle Holmberg). Ja miksi? Ylioppilasteatteri
vietti tuolla näytelmällään 40 vuotis juhliaan. Siellä 60-luvun
lopulla.
Teatterikerhon
toiminta kuitenkin hieman nuhjaantui, ehkä tila kysymyksiin ehkä
vetäjiin. Eräät osallistuivat muiden näyttämöiden toimiin, esille
oli päästävä, ja näyttämölle. Joku käväisi Elannon näyttämöllä
tai Tapanilassa. Helsingin Ylioppilasteatterissa tehtiin -70 luvun
taitteessa Arja Saijonmaan ohjaamana "Lakko" näytelmä jossa mm.
oli Kulttuuritalon Teatterikerholaisia mukana. YT mainosti sitä
yhteistuotantona.
Uusi
vuosikymmen 70-luku nosti teatterin kehdosta konttaamaan. Katsottiin
Metron rakastavaisia, tutustuttiin Suomalaista Ravintolaelämää
kuvailevaan tekstiin. Erityisesti vaaliohjelmiksi valmistui "Inflandia",
"Rakennusruljanssi" sivusi gryndereitä ja kaavoitusta. Suuriin
kysymyksiin siis teatteri kajosi. Samalla kuin oma esitystoiminta
pyöri, oli tilaisuus myös näyttäytyä poliittisissa juhlissa. Tilaisuuksia
oli niin Anna-Liisa Hyvösen kuin Aarne Saarisen tai Terho Pursiaisen
nimissä. Useimmiten siis vaalitilaisuuksia. Teatteri oli tulkoon
se nyt oikein rautalangasta vääntäen, sitoutunut kansandemokraattiseen
liikkeeseen.
Todellisena
nostattajana teatterille olivat hyvät, innostuneet ohjaajat. Ilman
taitavaa vetäjää ei niitä taiteellisia tavoitteita olisi saavutettu.
TNL tarjosi tukea monen tasoisten ohjaajien muodossa. Monet heistä
"antoivat itsensä" ryhmälle. Eikä se ryhmä ollut mikä tahansa,
siinä oli monia lahjakkaita yksilöitä. Tietysti oli myös sellaisia
joilla oli takanaan loistava menneisyys. Seitsemänkymmentä luvun
puolivälissä oli Inkeri Pulkkisen aikaa, sitten Pekka Saariston,
sekä Turo Unhon aikaa.
|
Tähän on pakko
lainata lauseita KU:n teatteri arvostelusta: Hilkka Vuori (kirjoitti)
- "Hieno
työ Kulttuuritalon Teatterissa"..."teatterin näyttelijät yltävät
tässä esityksessä aivan hienoihin suorituksiin..Toivo Laaksonen
Svinhufvudin roolissa... Hänen rinnallaan Juhani Timonen luonnehtii
oikein Paasikiven möhkalemäistä jämeryyttä, Timosen suorituksessa
ihaili hänen joustavaa heittäytymistä hahmoista toiseen kaikella
ehdottomuudella - siinä esimerkiksi kelpaavaa näyttelijähenkeä!...
Näytelmä oli Suomen Kuningas, tietysti.
|
Ja sitten
muistin että Teatterin 20v. juhlanäytelmänä oli Ernst B. Olsen: Van
Gogh ja Postinkantaja, ohjaus Pekka Saaristo. Näytelmää esitettiin
kulttuuritalon lisäksi Mikkelin näyttämöpäivillä, sekä Tukholmassa
Södra teatterissa, sikäläisissä suomalaisten katselmuksessa.
|
Paljon on
näytelmiä ollut, ja monia ihmisiä on tutuksi tullut, jos vain
muistaisin. Kivoja muistoja teatterin harrastaminen synnyttää.
Ja vielä eräs asia.
Merkilliseksi esitystilanteeksi haluaisin vielä nimetä Kalevi
Haikaran puheenvuoron SKDL liittokokouksessa Oulussa. Hän oli
raahannut rekvisiitakseen kokonaisen teatteriesityksen. Esityksellä
oli mielestäni hyvin lohduttava ja kannustava nimi
Pappa hioo sulle kirveen, Lalli, eli kaksituhatta vuotta
Suomen kulttuurielämää vähän yli tunnissa läpi. (Ensi-ilta 2.6.1979
Oulussa)
Näihin muistoihin onkin hyvä jättäytyä. Myöhempiä aikoja hallitsevat
jo monet muut. Muuten tämän edellä olleen informaation voitte
myös lukea kotisivuiltani internetistä. Kuten tapana on kertoa.
|
En aikonut
vielä lopettaa.
Tähän haluaisin lukea erään teatteri arvostelun vuodelta 1883,
tai siis lyhyen katkelman siitä osoituksena että loistavia tiaatteriarvosteluja
on aina ollut, melkein:
|
"Ehkä emme ole mikään arvostelija ex professo, eikä
mitään teaatteriarvostelua sanan tavallisessa merkityksessä sovi
tässä vaatiakaan, tahdomme kuitenkin lausua mielipiteemme seuranäytelmistä
puuvillatehtaan lukuhuoneella muutamin kohdin. Ne kappaleet, jotka
ainakin meistä paraiten ovat onnistuneet, ovat "Syyn sovitus"
ja "Kukka kultain kuusistossa", edellinen tuon hyvän deklamatorilliseen
esitystapaan ja sopusointuun, jälkimmäinen erittäinkin Ainaan
katsoen, joka näyttelee osansa niin hyvin, kuin tehtaantytöltä
yleensä sopii"... "Hartain toivomme on, ettei näyttelijät uupuisi
eivätkä väsyisi, vaan jatkaisivat yhtä innokkaasti - onpa heidänkin
työnsä kansalliselle asialle hyväksi - osoittaahan sekin intoa
ja vireyttä kansallismielen kehittämiseksi, samalla kuin se estänee
ainakin muutamia nauttimasta huonompia huveja, joita, paha kyllä,
täälläkin on tarjolla." (Aamulehdessä
Tammikuussa 1883).
Kiitos!
|
|
[ Deklamaatio (latinaa) - runon puheen, tai näytelmän (usein liioitellun)
taiteellinen esittäminen.
Deklamoida - esittää lausuntaa; puhua mahtipontisesti ja elehtien.
]
|
Copyright
© Jorma Karppinen
|
|
|