*ajankohtaisia esityksiä*
v.1977

< paluu
edelliselle sivulle

©Teatteri Kultsa

Teatteri Kultsa

NIIN PÄIVÄ PÄÄSEE PAISTAMAAN

Lukuteatteriesitys

"Kultturitalon Teatteri on valmistanut talon juhlaviikoksi näytelmän " Kun päivä pääsee loistamaan" Näytelmä esitetään Kulttuuritalon 20-vuotisjuhlassa Pikku Capitolissa 26.10.1977 "

 

Käsikirjoitus ja ohjaus:
Inkeri Pulkkinen

Veikko Ivaska

Ulla Ivaska

Onni Ivaska
Kimmo Ivaska
Suvi Ivaska
Antti Laakinen
Martta Berg
Leila Berg
Koskipahta

Asianajaja/Vanginvartija

Urho Heino / Jorma Karppinen
Maija Salokorpi-Heino / Merja Kunnas
Jussi Lähteenmäki
Juhani Timonen
Maritta Mutka
Erpo Lindqvist
Riikka Alava
Anne Raappana
Kaija Vilja / Sinikka Mikola
Kalervo Poutanen

 

 



Näytelmä pohtii nuorisorikollisuuden syitä ja taustoja.
Näytelmä esitetään lukunäytelmänä, josssa ääni , replikointi ja näyttelijän ainoaksi ilmaisuvälineeksi.

Kuvassa miehitys "1". Keskellä mm. Maija Salokorpi-Heino, 4. oikealta Urho Heino.

Kansan-uutiset 26.10.1977
( Hilkka Vuori)

Inkeri Pulkkisen teksti kertoi tavallisen työläisperheen tarinaa tavallisessa ympäristössä, hartiapankin voimin rakennetun omakotitalon velkojen loppuun maksamisen vaiheessa, lasten aikuistumisen vaiheessa. Perheen ongelmatkin ovat nyky-yhteiskunnassa valitettavan yleistä: mies on taipuvainen ryypiskelyyn, kotivaimo alistettu, nuori poika ei löydä paikkaansa yhteiskunnassa. Kuvassa ovat mukana lopahtanut kouluinnostus ja nuorisotyöttömyys. Keskeneräiseksi tekstissä jää isän ja pojan suhde: mikä loppujen lopuksi aiheutti isän ärtymyksen pojan suhteen siinä määrin, että sa vain yhdessä kohtauksessa lientyi tämän puolustamiseksi. Heitot siihen suuntaan , ettei poika olisikaan hänen, tuntuivat tässä vain ohimeneviltä huitaisuilta, eikä pojan ilmestyminen perheeseen omakotitalon rakentamisen kannalta hankalaan aikaan anna perustetta 15 vuotta jatkuneelle kaunaisuudelle. Tässä suhteessa vois Inkeri Pulkkinen vieläkin syventää tekstiä.

Joitakin lisärepliikkejä kaipaisi myös esityksen loppu, vaikka kirjoittajan ilmeisenä
tarkoituksena onkin jättää itse "probleemit" kotiläksyksi.
Nyt syntyi sekaannusta: lopussako ollaan vai vieläkö tarina jatkuu väliajan jälkeen!
Tällaisena ei näytelmässä ole aivan riittävää katetta sen niemellekään.

LUKUTEATTERIN muodon valinta esitykseen on ollut aika radikaali ratkaisu,
enkä ole aivan varma, onko se paras mahdollinen harrastaja teatterissa
puheenollen.
Mielestäni tällaisen teatterin tulisi käyttää näyttelijöittensä kaikkia ilmaisukeinoja hyväkseen.

Keskittyminen pelkkään replikointiin aiheutti kohtuuttomia tasoeroja tottuneempien ja tottumattomampien välillä.
Ilmeisesti liikuntakin hyväksikäyttävä kokonaisuus ilmaisu olisi vähentänyt näitä tasoeroja. niinpä kulttuuritalon "vanhat konkarit" Maija Salokorpi- Heino ja
Urho Heino kykenivät jo replikoinnin vivahteikkuudella ilmaisemaan paljon,
samaten monissa näytelmissä tutut Maritta Mutka ja Juhani Timonen.
Sen sijaan arvelisin , että jo huomattavasti kehittynyt Jussi Lähteenmäki olisi saanut Onnistaan vielä enemmän irti, jos hän olisi voinut käyttää vielä liikunnan suomia ilmaisu keinoja .

HÄMENTÄVINTÄ esityksessä oli roolivihkojen käyttö. Toiset lukivat siitä repliikkinsä avoimesti , toisilla se oli kädessä suljettuna " rekvisiittana". Sen käytössä , roolien ulkoaoppimisessa tulisi löytää yhtenäinen linja - ja näin varmasti löydetään esityksen kypsyessä. Inkeri Pulkkisen teksti on epäilemättä tervetullut lisä pienteattereiden ohjelmistoon aiheeltaan tärkeänä, muodoltaan ja henkilögallerialtaan monipuolisena näytelmänä.
Sen tulkinta Kulttuuritalon teatterissa antaa aihetta pohdiskeluun sekä näytelmän sanomaan että teatterin esitysmuotojen moninaisuuden suhteen.

 

Esityksellä osallistuttiin Työväen Näyttämöiden liiton Uudenmaanpiirijärjestön järjestämiin II näyttämöpäiville Dipolissa 22.-23.4.1978.

Raadin palaute päiviltä missä tuomaristossa olivat:
Ohjaaja Marja Leena Kuronen
Logonomi Marja-Liisa Kuuranne
Dramaturgi Pekka Kyrö
Ohjaaja Esko Vuorio

Mistä näytelmän nimi? Mitä se kuvaa?

Näytelmä oli kärjistetysti yksilöpsykologinen, vaikka aihe ja teema olivat selvästi yhteiskunnallisia. Olisi ehkä ollut helpompi löytää yhteiskunnallisia
lainmukaisuuksia kuin yksilöpsykologisia motiiveja,
jotka helposti osoittautuvat katteettomiksi.
Psykologisointi johti ajatukset toisarvoisiin seikkoihin
( esimerkiksi kysymykseen oliko Laakinen Onnin isä?).

Teksti oli alussa hyvää arkirealismia , ongelmat tuotiin esille yksilöiden kautta, mutta sosiaalisia seikkoja valottaen.
Lopussa kirjoittaja ei kuitenkaan ollut osannut kuljettaa teemoja vastaavaan
päätökseen, vaan oli joutunut tekemään keinotekoisia psykologisia ratkaisuja.
Näytelmä toimi lukudraamana.
Olisi ehkä kannattanut pysyttäytyä kokonaan lukudraamassa ei ottaa edes niitä
pieniä näyttämötoimintoja jotka nyt esiintyivät.
Näyttelijöillä oli hyvät äänet, he tiesivät mitä puhuivat.
Hämmästyttävän hyvin syntyivät kontaktit,
vaikka näyttelijät lukivat repliikkinsä roolikirjasta.
Näyttelijät olivat vapautuneita.

Kokeiluna lukudraamavarmasti puolusta paikkaansa harrastajateatterissa,
se opettaa selkeään puhe ilmaisuun ja repliikin ajatteluun.