WWW.SKENET.FI sivustossa julkaistu arvio JÄÄKUVIA
esityksestä:
Teatterijuttu
|
Sivun kuvat ovat Seinäjoen esityksestä.
Kuvat: Kimmo Kujanpää Seinäjoen Kamerakerho ry
|
Raikasta harrastajateatteria
Teatteri Kultsan kevään näytelmä on Kajaanissa vaikuttavan Kristian
Smedsin kuunnelmanakin palkittu JÄÄKUVIA. Perhealbumin välähdyksenomaisuutta
tavoitteleva teksti sopii hyvin harrastajateatterille, jonka työssä
näkyy vahva mukana eläminen. Valokuviksi nimetyt kohtaukset piirtävät
koskettavan tulkinnan elämästä suomalaisessa perheessä, lapsuudesta
ja sen lopusta.
|
|
RAKKAUS KORTILLA
Kun näytelmän nimi on JÄÄKUVIA, ei ole yllättävää, että sen pohdinnan
kohteena ovat pääasiassa rakastamisen vaikeus ja sen syyt. Esitys alkaa
lapsuudesta ja etenee vähitellen kodin piiristä kouluun ja lopulta maailmalle.
Vaikuttavimpia on yksinhuoltajaäidin (Pirjo Saariokari) monologi, jossa
nainen kertoo vihasta elämänsä voimavarana. Viha on ainoa keino kestää
haaveiden ja todellisuuden välinen räikeä ristiriita, se ettei mikään
määrä ponnistelua muuta elämän kylmiä tosiasioita. Myös isät saavat
äänensä kuuluviin. Poissaolo on surullista kyvyttömyyttä ja osattomuutta,
jonka traagisuus koskettaa myös miehiä itseään. Summa näkyy lopulta
lapsissa, jotka aikuisina etsivät puuttumaan jäänyttä rakkautta ja joutuvat
järkyttyneinä kohtaamaan oman kyvyttömyytensä.
|
Vanhempien lisäksi tärkeitä ovat suku, koulu ja seurakunta. Koulupäivää
kuvaava osio on kultsalaisten omaa käsialaa ja se kertoo moralisoinnista,
kilpailusta, nöyryyttämisestä ja maailmankuvan muokkauksesta. Osio täydentää
kokonaisuutta muistuttamalla koulun vaikutusvallasta. Ehkä se myös siirtää
näytelmän painotuksen lähemmäs helsinkiläistä todellisuutta, jossa uskonnollisilla
herätysliikkeillä ei ole samanlaista sijaa kuin Smedsin pohjoisessa.
Toisaalta näytelmää leimaa nimenomaan ajattomuus ja paikattomuus, lukuun
ottamatta sen läpitunkevan melankolista suomalaisuutta. Tunnelma vie
osittain ajatukset sotien jälkeiseen aikaan ja suurten ikäluokkien kasvuvuosiin,
mutta teemat kärjistyksineen ovat edelleen ajankohtaisia. Tämä on sitä
suomalaista ydinmehua.
|
|
|
VALOA PIMEYDESSÄ
JÄÄKUVIA kertoo kylmyydestä, mutta ei suinkaan jätä katsojaa vaille
toivoa. Synkkyyden sekaan mahtuu roimasti myös huumoria ja inhimillisyyttä.
Näytelmä huipentuu hurjaan rakkauden pyörteeseen, jossa se, mikä on
puuttunut, vapautuu kaikessa anarkistisuudessaan. Todellinen rakkaus
ei rakenna mitään, se vain särkee kaiken, toteaa mies naiselle. Uhattuina
ovat minuus ja maailmaa vastaan rakennetut muurit. Näytelmän rakastavaiset
eivät sitä kestä vaan eroavat, mutta rakkaus saa silti viimeisen sanan.
Niille, joilla on rohkeutta, se on aina olemassa oleva mahdollisuus,
haavoista ja kyvyttömyydestä huolimatta.
Kultsan esitys on nautittavaa katseltavaa. Sen, minkä harrastajat häviävät
alan rautaisille ammattilaisille ajoittaisessa haparoinnissa, he voittavat
takaisin moninkertaisesti raikkaudessa ja innostuneisuudessa. Tärkeintä
on voimakas yhteishenki: jokainen saa vuoronsa parrasvaloissa. Tarja
Koskelan ohjaus pysyy kasassa loppuun asti ja sisältää monia oivaltavia
hetkiä. Erityisen kutkuttava on kohtaus jossa rakastavaisten haaveet
ja pelot ruumiillistuvat potkulaudoilla hurjasti kiitäviksi pikkupaholaisiksi.
Kiusanhenget tuntee elävästi omissakin nahoissaan.
Kaiken kaikkiaan JÄÄKUVIA on raikas tuulahdus ”aidan toiselta puolelta”,
aitoa tekemisen riemua ammattilaisteatterin tuolta puolen. Sitä voi
ilolla suositella kaikille mukataiteen kyynistämille epäilijöille.
Marjo Lemponen 15.04.04
|
Webbi osoitteessa:
http://www.yle.fi/kulttuuritorstai/index.html/liikuntakortit/35/
julkaistu arvio Jääkuvia -esityksestä.
Liikuntakortti (YLEN kulttuuritorstain netti sivut)
Nimi: Viitaniemi Tuula
Ikä: 32 vuotta
Suorituspaikka: Teatteri Kultsa, 6.5.2004
Laji: Tarja Koskelan ohjaus Jääkuvia-näytelmästä
Kehon ja mielen kunto suorituksen jälkeen:
Tulipas käytyä, noloa sanoa, ensimmäistä kertaa tässä 40-vuotiaassa
harrastajateatterissa.
Menen taatusti uudestaankin. Sen verran vaikuttavan tulkinnan kultsalaiset
olivat Kristian Smedsin palkitusta Jääkuvia-näytelmästä tehneet.
Aiemmin olin kuullut tekstin kuunnelmana - Smedsin teatteriohjausta
Jääkuvista en harmi kyllä aikoinaan päässyt näkemään.
Harrastajateattereissa näyttelijät ovat usein epätasaisia, niin nytkin.
Mutta ei se haitannut, niin keskittyneesti ja läsnäolevasti kultsalaiset
karua pohjoisen perhetarinaa kertoivat.
(omaa keskittymistäni aluksi tosin haittasi se, että Suomi samaan aikaan
taisteli Kanadan kanssa jatkopaikasta jääkiekon mm-kisoissa. Mutta pian
näytelmä sai kiekon kaikkoamaan mielestäni.)
Näytelmä koostuu sarjasta perhealbumin kuvia. Albumi alkaa mykästä lapsesta
ja päättyy rakkauskirjeeseen. Siinä välillä käydään läpi liuta synkkiä
tarinoita suvusta, jossa on helpompaa vihata kuin rakastaa..
Onneksi ahdistus Tarja Koskelan ohjauksessa tuon tuosta katkeaa nauruun!
Varsinkin Kultsan miesnäyttelijöissä on kykyä tehdä tyypittelevää komiikkaa.
Ja onneksi näytelmä loppuu rakkauteen, vaikkakaan ei järin onnelliseen.
Viimeinen kohtaus iski täysillä: siinä kaksi rakastavaista joutuu eroamaan,
koska he eivät uskalla heittäytyä rakkauteen, koska symbioosi uhkaa
omaa identiteettiä, koska ympärillä kummittelevat kaikki kliseiset uskomukset
avioliiton ja rakkauden autuudesta. Kohtaus oli toteutettu hurmaavasti.
Rakastavaiset kipuilevat näyttämön keskellä olevassa vuoteessa. Vuoteen
ympärillä pörisevät personoidut odotukset ja haaveet – potkulaudoilla!
Muut kommenttisi ja kehotuksesi muille kulttuurin harrastajille: Kultsa
sijaitsee väestönsuojassa Sörnäisten Käenkujalla, Katri Valan puiston
alla.
Lisää tietoa esityksistä löytyy osoitteesta www.teatterikultsa.fi. Jääkuvia-esityksen
voi seuraavan kerran nähdä Seinäjoen harrastajateatterikesässä 27. -
29.elokuuta.
Viitaniemi Tuula
|
SEINÄJOEN HARRASTAJATEATTERIKESÄ 2004
Raadin palaute Jääkuvia-esityksestä
Raati: Satu Olkkonen, Saana Lavaste,
Helka-Maria Kinnunen, Petri Lairikko
|
Esitys oli kaunis visuaalinen kokonaisuus. Ryhmä, valot, rytmi, siirtyminen
kohtauksesta toiseen, tapa millä esitystä kuljetettiin, imaisi mukaansa,
ohjauksellisesti taitavia oivalluksia. Koko esityksen ajan aarrearkusta
tuli lisää keinoja ja muotoja sekä ohjauksellisia ideoita. Se oli tosi
hienoa. Kivien, kahvikuppien ja kankaan variointi ja käyttö toistui
onnistuneesti. Sirpaledramaturgian ehjyys tuleekin siitä, että ehjyys
on kuvassa, että näitä asioita käytetään kertomaan eri sirpaleet.
”Äiti”-kohtaus oli taitavasti rakennettu. Äidin monologi ja rooli oli
toimiva. Rooliin voisi hakea lisää energiaa ryhmästä, ettei reagoinnit
olisi jo itsellä valmiina. ”Aivo”-leikki oli hyvä. Myös nykypäiväisyyden
(esim. luokaton lukio) ottaminen esitykseen oli kivaa. ”Harrin” monologissa
musiikki alleviivasi liikaa tekstin traagisuutta.
Pappispätkän jälkeen esitykseen tuli dramaturginen kuoppa. Mistä se
johtuu? Pappispätkä luo alkuperäisessä tekstissä käännekohdan, nyt kun
sen paikkaa oli tekstissä vaihdettu kollektiivisuus katosi, muoto hajosi.
Esityksen lopussa palattiin kollektiiviin, rullalautapirujen myötä.
Viimeinen kuva tuntui pitkältä, koska monologi oli jaettu dialogiksi.
Näin tehtäessä on tärkeää miettiä miten saa rytmin säilymään.
Esiintyjien kontakti yleisöön oli intensiivinen. Suhde muihin näyttelijöihin
pitäisi saada samanveroiseksi. Teatterin ilmaisuvoima on ryhmätyössä.
Joissain kohtauksissa perusteeton voimankäyttö aiheutti torjuntaa katsomossa.
Herkempäänkin ilmaisuun voisi luottaa.
”Sänky”-, ”Opiskelija box”- ja ”Terhi hukkuu”-kohtaukset olivat hyvin
toimivia kokonaisuuksia. Kaikki ne kohtaukset, joissa suku oli läsnä,
toimivat hyvin. Suvun läsnäolo tuki henkilöä, joka sillä hetkellä kertoi
tarinaansa. Näitä kohtauksia oli alkupuolella enemmän, jossain vaiheessa
rytmi hidastui.
Osaatte olla lavalla ja se on tärkeä asia.
|