*arkistoituja muistoja*
v.1985

< paluu
edelliselle sivulle

 

©Teatteri Kultsa

Teatteri Kultsa

JÄNIKSEN VUOSI


Kulttuuritalon Teatterin ensi-ilta 1985
Kirjoittanut Arto Paasilinna, ohjaus Liisa Isotalo


HENKILÖT

Vatanen,
toimittaja

Juha Piekkanen

Jänis

Marjo Korhonen

Valokuvaaja
Kontkanen, Nimismies,
Katepillarikuski

Erpo Lindqvist

Vaimo,
Korppi

Kirsi Ihalainen

Pankkineiti,
Mustalainen,
Mansikki-lehmä

Marja-Liisa Lius

Riistanvalvoja
Kärkkäinen,
Päivystävä
poliisi, Kirkkoherra, Laamanen

Jorma Hellström

Haravoiva eukko, emännät, Naruskavaaran
emäntä

Maija Salokorpi-Heino

Vanhempi
konstaapeli Hannikainen, Salosensaari, Naruskavaaran
isäntä

Urho Heino

Irja Lankinen, Venäläinen sotilas

Eija Velander

Mustikki-lehmä,
Ulkoministeriön
virkamies, Venäläinen
sotilas

Jatta Laiho

Lällykki-lehmä,
Leila-lakimies

Outi Hartikainen

Vasikka, Nuori
tyttö, Tarjoilija

Teija Kotka

Eläinten ystävä, Professori

Jarmo Tuominen

Karhu

Maarit Rokkanen

Lisäksi: vaimoja, kyläläisiä,
poliiseja, sammuttajia,
sotilaita, ulkoministeriön
vieraita, kertojia ja syyttäjiä

Ohjaus Liisa Isotalo
Ohjausassistentti Eeva Kankainen
Lavastus Tapio Tuominen
Puvut Tapio Tuominen ja työryhmä
Valot Masa Rautio Tikku Heino Pekka Piironen
Musiikki Timo Hannelin ja bändi
Aänitehosteet Bändi
Juliste Tapio Tuominen
Valokuvat Tikku Heino
Jänisnuken valmistus Timo Lehtinen

 

Bändi:

Kitarat Joppe Huotari
Basso Esa Lindroos
Rummut Jouko Kovanen
Percussion Lars Gabel
Laulu Maarit Rokkanen

 Kulttuuritalon Teatterin logo - työläistaiteilija. Timo "timppa" Mäkelän piirtämä.

Ryhmäkuvassa työryhmä

Esityksellä vierailuja myös mm. Porissa

LEHTI ARVOSTELU:

Kansan Uutiset tammikuussa v. 1986

Ihmiskuntaa ja eläinkuntaa

Kun lehmän syvin olemus ruumiillistui kolmessa huojuvaisessa, hitaita lehmänsilmäyksiä heitteleväisessä ja vaaleanpunaiseen pumpulikerrastoon pukeutuneessa naudassa, kolme pikkuista rusettipäätä nauroi niin, että olivat tuolilta pudota.
Kulttuuritalon Teatterin Jäniksen vuosi on naurun paikka, ja sekin vielä, että katsomaan voi tulla koko porukalla. Perille menee lastentarhalaiselle ja hänen isälleen.

Ohjaaja Liisa Isotaloa on kiehtonut temppuilun mahdollisuus, ja gageihin hän on mielikuvituksensa ja huolekkaimman ohjauksensa satsannutkin. Esityksen riemullisia väriläiskiä on mainittu lehmätrio. Marja-Liisa Lius, Jatta Laiho ja Outi Hartikainen, joilla on täsmälleen oikea lehmänrytmi ja liikunta. Vastasyntynyt vasikka Teija Kotka on juuri semmoinen kuin perhe-elokuvien onnellisissa lopuissa. Esityksessä on vielä ilmeikäs, energinen jänis, Marjo Korhonen ja traaginen sekä juhlava karhu, Maarit Rokkanen ja miksei Kirsi Ihalaisen korppikin korpin paikkaa täytä.
Eläimet ovat jännittävämpiä ja monipuolisempia kuin ihmiset, jotka ovat vakavanaamaisia statisteja. Paasilinnan romaanin luonnonmukaisen elämän puolustus on käännetty osoittamaan, että eläimet ovat inhimillisiä, ihmiset mekaanisia. En pidä tätä ajatusta erityisen onnistuneena näyttämöllisessä mielessä.
Ilmeettömästä linjasta poikkeava Jorma Hellström osoittaakin, millaiset hauskuuttamisen ulottuvuudet teksti antaa, jos ihmiset olisivat saaneet yhtä nyansoidun ja paneutuvan ilmaisun kuin eläimet. Ilmeettömyys painaa pahiten tietenkin päähenkilössä, toimittaja Vatasessa, jota esittää Juha Piekkanen. Piekkanen ei saa näytetyksi millainen ihminen tämä sivilisaatiota karkaavajuppi on ja mitä hänelle vuoden mittaisen karkumatkan aikana tapahtuu. Vatanen on pientä puhemaneeria lukuun ottamatta luonteva, niin luonteva, että hän näyttämöllä lakkaa oikeastaan ilmaisemasta. Vatanen olisi voinut olla - hänen olisi pitänyt olla - näytelmän kantava rakenne, johon erilliset episodit olisivat voineet kiinnittyä, ja joka olisi antanut ryhtevyyttä esitykseen.
Nyt kun Vataselle ei näytelmän aikana tapahdu mitään, mikä näkyisi katsomoon saakka, näytelmän rakenne pysyy kuvakirjamaisena, selailudramaturgiana. Sirpalemaisuus on esityksen suurin synti - harmin paikka, sillä aika vähäisellä ponnistuksella olisi päästy kiinteämpään kertomukseen. Muutamat vanhat jutut, kuten kaulinta heiluttelevat syöjättäret ja poplaritakkiset Supon miehet olisi Isotalon mielikuvituksella saatu kyllä tuoreempaankin muotoon.

Teatterin muodolle on tehnyt erinomaisen hyvää vanhan rakenteen purkaminen ja näyttämötilan siirtäminen salin pitkälle sivulle. Kultsan pikkuteatteri on nyt suorastaan avantgardistisen näköinen ja paljon entistään toimivampi.

Anneli Kanto