KUOLEMANTAUTI
Ensi-ilta 28.3.1998
Kirjoittanut Marguerite Duras
Suomennos Jukka Mannerkorpi
Sovitus ja ohjaus Jorma Hellström
Lavastus Tapio Tuominen
Valosuunnittelu Jukka Heino
Äänimaailma Esa Lindroos
Tekninen toteutus
Tapani Sahlstedt ja Mikko Boström
Puvustus Kati Hynninen
Juliste Tapani Hirvi
Käsiohjelma Tarja Koskela
Valokuvat Jorma HellströmMusiikki
Kaisa Valve Juha Back Simo Jolkkonen Tiina SusiluotoNäyttelijät
Hanna-Kaisa Kervinen
Suvi Lahdenmäki
Jonna Ollikainen
Mika Ryhänen
Andrei Sandberg
Miska Toiviainen
Kiitokset
Hanna Sipilä Seppo Laamanen Pekka Pajuvirta Heikki HilamaaNäytelmän oikeudet Teatterikulma
Työskentely Marguerite Duras' n kirjoittaman Kuolemantaudin kanssa herätti minussa joukon kysymyksiä ja ajatuksia. Miksi mies ei pysty tuntemaan rakkautta? Miksi hänen elämänsä tuntuu tyhjältä ja on kuin vailla tarkoitusta, vaikka olosuhteet, kuten varallisuus, ovat päällisin puolin kunnossa? Mikä on kovettanut hänen tunteensa? Mitkä ovat olosuhteet, joissa mies ja nainen elävät? Entä millainen on ollut heidän lapsuutensa? Miksi he pakenevat suurempiin joukkoihin, 'yökulkijoihin"? Haluavatko he unohtaa jotakin? Saavatko he joukon kautta hyväksynnän olemassaololleen ja tulevat samalla myös riippuvaisiksi joukosta? Entä kun riippuvuus joukon tapoihin ja elämään on mennyt liian syvälle, onko muutos enää mahdollinen?Näytelmän mies yrittää tehdä. Hän haluaa oppia tuntemaan naisen, rakastamaan. Hän ostaa itselleen naisen, naisesta tulee miehen omaisuutta. Mutta mies ei kykene rakastamaan, ostos on arvoton.
Miksi nainen rakastuu tähän mieheen, joka ei tahdo mitään, ei tiedä mitään eikä halua edes naisen ruumista? Rakastuuko näytelmän nainen tietämättään vai tullakseen itse ehjäksi? Vai kostaakseen? Vai eikö hänkään tahdo mitään - vai tahtooko?
Duras'n romaanista Siniset silmät ja musta tukka (suom. Annikki Suni), olin löytävinäni vastauksia osaan kysymyksiini. Siksi myös tämä romaani on ollut sovitustyöni lähde-teoksena.
Jorma Hellström
Marguerite Duras syntyi 1914 Saigonissa, Vietnamissa, jonne hänen siirtomaaelämästä kiinnostuneet ranskalaiset opettajavanhempansa olivat muuttaneet. Isä kuoli varhain; pääosan lapsuudestaan ja nuoruudestaan Marguerite eli äitinsä ja kahden veljensä kanssa.
Marguerite sai hienon ranskalaisen kasvatuksen ranskalaisessa sisäoppilaitoksessa Saigonissa. Kahdeksantoistavuotiaana Duras muutti Ranskaan, jossa opiskeli lakia, valtiotieteitä ja matematiikkaa. Hän työskenteli vähän aikaa myös toimittajana ja liittyi kommunistipuolueeseen. Toisen maailmansodan aikana hän toimi vastarintaliikkeessä.
Duras'n tunnetuin teos lienee käsikirjoitus Alain Resnaisin elokuvaan Hiroshima, rakastettuni (1959).