*arkistoituja muistoja*
v.1984

< paluu
edelliselle sivulle

©Teatteri Kultsa

Teatteri Kultsa

PERS-84 - lehdistössä

Kabareesta arvosteluja kirjoittivat useat pääkaupungissa ilmestyneet lehdet. Myös mm. Länsi-Savossa julkaistiin kirjoitus kun esitys oli siellä päin nähty.


Matti Tiihonen kirjoitti Helsingin Sanomissa
Sosialist. vakaum. dogm. älk. vaivaut. otsikoidun kirjoituksensa josta ohessa pieni lainaus:

kuva esityksestä

"....Kulttuuritalon teatterissa menee kabaree Pers 84. Siinä saa nauraa niin isoille ja ihmistä lähellä oleville asioille, että melkein...

Ei ihme, sillä kirjoittajat ovat maaliinammunnan mestareita pilkanteossa: Kalevi Haikara, Jussi Kylätasku ja Pekka Saaristo. Heistä Saaristo on vielä ohjannut.

Esityksen hyvä maine lienee kulkenut suusta suuhun, sillä katsojia tuli melkoisesti. Yritän lisätä löylyä. Suosittelen Pers 84:ää erityisesti sen tinkimättömän, kieron ja hauskan todellisuuskäsityksen vuoksi.

Ainoa vertailukohta on television Velipuolikuu, mutta Pers 84 on määrätietoisempi ja poliittisempi. He pilkkaavat aatteen rappiota, miten henkilökohtaista-palstalla kaipaa seuraa: "Sosialist. vakaum. Dogm. älk. vaivaut." He näyttivät Jouko Kajanojan mielipideilmaston tuulenhaistelun. He yhdistivät maanlaajuisen ja parisuhteen valtapelin: "Kymmenen vuotta samassa hallituksessa eikä olla pantu."

Erityisen raa'asti ja rakastavasti he ruimivat ns. tavallista ihmistä, verkkoaluspaitaa ja vaatimattomia haaveita. Teiniraskaus, vauvan nukuttaminen keskikaljalla, kiroilu hiekkalaatikolla saavat tuttuudestaan huolimatta Pers 84:n henkilökunnalta uuden ja tuoreen käsittelyn.

He päästävät kurkkaamaan feministien sosialismiin, jossa naiset kulkevat mustina teloittajina: "Viekää tuhkatkin munista."

Mauno Koivisto on kuitenkin pääosassa, muttei missä tahansa näköisyys ja matkinta -karusellissa. Apuna on William Shakespearen Macbeth, tarina vallananastajasta ja hänen tunnonvaivoistaan.

Noidat keittävät Maunolle näyn, tulevasta vallasta. Juhlissa Banquon eli urkin haamu säikäyttää Maunon. Lopullista tuhoa ei näytetä, Mauno vain survaistaan roskapönttöön.

Kaiken hillittömän puheenlöpinän lisäksi Mauno näyttäytyy Macbethin filosofisessa asetelmassa: hänen valtapyrkimyksensä on rikos luonnonjärjestystä vastaan.

Pekka Saariston ohjaus tekee teatteria hankalaan tilaan. Kultttuuritalossa on kaksi pientä lavaa ja kolme siltaa niiden välillä. Monttussa istuu bändi. Musiikki käy hitaassti, laulu arasti ja sanat hukkuvat. Numeroita on kuitenkin tuskastuttavan paljon.

Saaristo ei lankea sketsien kuvittamiseen. Silti lavalla tapahtuu paljon ja hyvässä järjestyksessä. Mainitsen vain, miten avoimia työpaikkoja kierrätetään kädestä käteen tietokoneen vessapaperirullasta.

Harrastajanäyttelijöillä on poltetta ja kurinalaisuutta, mutta vitsin viimeistä kiemuraa on heidän taidoillaan vaikea välittää katsojalle saakka. Juha Piekkanen teke rajun ja vaikuttavan roolin yhdistäessää Maunon, Tuntemattoman sotilaan sokean Hietasen ja Macbethin. MATTI TIIHONEN...."

Helsingin Sanomissa 9.9.1984
Poliittiset laulut on laulettu - otsikoitu Hytösen kirjoitus
niiltä osin kun Pers-84 kabareeta huomioidaan:

Tasan kaksikymmentä vuotta on kulunut uuden poliittisen laululiikkeen synnystä Nyt Vanhalta ylioppilastalolta kaikuu valssin ja jenkan jytke
......
Illalla matkalla Kulttuuritalon teatterin Pers 84 -kabareehen pohdin, miksi vihreä liike ja rauhanliike eivät ole Suomessa synnyttäneet poliittista laululiikettä.

Aarno Aitamurto harppoo Kulttuuritalon pihalla parveilevien pikkutyttöjen ohi Skp:n puoluetoimistoon.

Pikkutytöt jonottavat ruotsalaisten euroviisuvoittajien Herreyn veljesten konserttiin.


Minä astun Kulttuuritaloon siitä ovesta, jonka edessä seisoskelee ohjaajakolmikko Kalle Holmberg, Ralf Långbacka, Jotaarkka Pennanen. Holmberg ja Pennanen istuvat teatterisalissa vierekkäin eturiviin, mutta jostain syystä Långbacka valitsee paikkansa eturivin toisesta reunasta.

Keskitän huomioni Pers 84:n lauluihin. Näkyykö Kulttuuritalon teatterin kabareessa uusien orvokkien ituja? Onko kehä kiertynyt umpeen kahdenkymmenen vuoden jälkeen? Rysähtääkö Suomessa jälleen?

Persin ensimmäisessä laulussa kolme noitaa hyppii lavalla ja huutaa: "Valta voi vaihtua!" "Hau-ha-hau, hau-ha-hau... Mää olen suurin". mieskuoro vetelee Manu parodiassa.
Kabareen perhepoliittisessa osassa pikkulapsina esiintyvät näyttelijät kiusottelevat talonmiestä: "Ystävä sä lapsien, viel kerran kostaa sen." Minkä?
Suomalainen terveyspolitiikka hoidetaan Persissä teemalla: "Yhdellä klikkaa klik, toisella panee klok."
Sitten ollaankin Manun itsenäisyyspäivän vastaanotossa, johon Ralf Lånbacka saapuu kaupunginteatterin nappi rinnassa ja Kalle Holmberg "taivaan avaimet kainalossa".
Katsomon eturivissä Lånbacka ja Holmberg hymyilevät vaisusti ja harovat partojaan. Mutta mihin unohtui Jotaakkka Pennanen? Onko siinä Persin kannanotto? Vai kuuluuko kohtaus käsikirjoitukseen?

Kuubalaisen serenaadin sävelin neljä ministeriä ilmoittaa "Edustusviinoja juotuaan" kaipaavansa "jälleen kuusikymmenlukua huikeata". Pers 84 päättyy.
Kuva Pers-84 esityksestä - Kuva Tapani Vanhatalo

Kabareen ohjaaja Pekka Saaristo nousee seisomaan katsomossa: "Te jotka piditte levittäkää sanaa!' Te molemmat jotka ette pitäneet, pitäkää turpanne kiinni!" Minusta tuntuu, että Saaristo tarkoitti viimeisellä huomautuksellaan Långbackaa ja Holmbergia.
Mikä ilta!
Ohjaaja tarjoilee kabareeta vasta varsinaisen esityksen jälkeen!
........
Nukkuuko sosialisti nyt huonosti?
Mattiesko Hytönen
kuvat Tapani Vanhatalo

>LAINAUKSEN LOPPU<