Kulttuuritalon teatterin niukka Beckett -
tulkinta uskoo itseensä ja saa katsojan puolelleen.
Kulttuuritalon teatterin Samuel Beckett -
tulkinta PLAY on merkillisen kosiskelematon ja siis haluamansa näköinen
luomus. Se ei anna periksi, vaan uskoo omaan liikkumattomuuteensa.
Se uskoo, että kokonaisuus kasvaa osiaan täyteläisemmäksi. Näin myös
tapahtuu Jorma Hellströmin ohjaama kahden naisen ja yhden miehen esittämä
pirstottujen tapahtumien ja ajatusten historiikki ( vuodelta1962)
päätyy ketä hyvänsä sivuaviin peruskysymyksiin ihmisten välisen olemassaolon
mahdollisuudesta ja mahdottomuudesta.
Olenko minä yhtä paljon kuin minua on nähty,
kysyy Beckettin näytelmän mies: Onko minua edes nähty? Näytelmässä
naisiaan vaihtava mies vajoaa pimeyteen. Merkitysten mäki viettää
merkityksettömyyden suuntaan. Inhimillisten ristiriitojen polte lientyy.
Yhden elämänperimmäinen mielekkyys kyseenalaistuu.
Kulttuuritalon esitys on pieni seikkailu.
Ensin laskeudutaan tiuhassa jonossa kapeita portaita alakertaan. Suurin
osa ihmisistä menee matelijanäyttelyyn, pari kourallista aikamme ajattelijan
näytelmää katsomaan. Vielä yhdet portaat kellariin. Niiden varrelta
löytyy hylättyjen tavaroiden tarinoita. Esineet elivät ennen. Nyt
ne ovat jälkeenjätettyä romua. Perillä odottaa lähes pimeä huone,
jossa on parikymmentä katsojapaikkaa. Edustan korokkeella häämöttää
kolme suurta säkkiä. Niistä kuoriutuu kolme ihmistä - näkyvissä vain
kolme päätä - tilittämään yhteistä menneisyyttä, etsimään triangelisuhteen
voittajaa. Häntä ei löydy.
Tarina muutaman sanan mittaisten repliikkien
niukka vuoropuhelu " play", leikki. peli tai näytelmä, esitetään kahteen
kertaan , vain lievästi muunnellen. lopulta onkin sama, kenelle kävi
ja mitä. Kaikki katoaa kuitenkin.
Tarja Koskela, Riitta Selkälä ja Ismo Knuutti,
eivät ole ihan tehtäviensä tasalla, mutta kiintoisan pitkälle kuitenkin.
Beckettin näytelmä vaatii näyttelijältä erehtymätöntä tekniikkaa.
Sitä heillä ei ole, mutta heissä on intensiteettiä, voimaa ja rohkeutta
minimoida kaikki tavanomainen, kaikki yli - ilmaiseminen tai alleviivaava
puheesta pois.
Oletan, että Jorma Hellström on ohjannut
PLAYN ankarin korvin, kuten pitääkin. Tiukasti rajaavaan seuraajaan
ja muutamaan kelmeään yleisratkaisuun tyytyvä valaistus vastaa esityksen
rytmistä täsmällisesti ja vaativasti. Kulttuuritalon teatterin PLAY
on sitä teatteria sitä teatteria, jota seurataan henkeä pidätellen.
Jottei yksikään sana hukkuisi. Ohjaaja ja näyttelijät pitävät huolen
siitä, ettei huku.
Jukka Kajava