.............................................................................................
Ohjaaja kirjoittaa työstään:
Alkuvuodesta 2011 päätin, että
teen teatterialan opintojeni lopputyön Isabel Allenden
kirjasta Henkien Talo, jos vain saan siihen oikeudet.
Minulle teatteri on parhaimmillaan arjen maagisuutta:
merkityksellisiä asioita, pieniä ihmeitä ja outoja nyrjähdyksiä.
Jotain sellaista toivoin tällä matkalla löytäväni.
Oikeuksien saaminen Allenden agentilta
vaati lähinnä pontevia sähköposteja ja sitkeää perään
kyselyä. Kirjan dramatisointityö olikin sitten aivan
oma maailmansa. Työtä ei voi sanoa yksinäiseksi, kun
kirjan kaikenkirjavat hahmot vaativat päästä mukaan.
Ensimmäisessä versiossa olivat mukana niin Claran vihreähiuksinen
ja kuolemattoman kaunis isosisko Rosa kuin myös flamencolla
ruokapöydän säleiksi tanssinut Nicolás-poikakin. Kaikista
isoenoista ja menestyvistä ilotalon emännistä puhumattakaan.
Dramatisointityö on sukeltamista
kirjan maailmaan ja sen jälkeen se onkin pelkkää luopumista,
jotta tekstistä saa elävän ja hengittävän kudelman.
Monta rakkaaksi tullutta tarinaa ja ihmistä joutui jättämään
kirjan sivuille, mutta sieltähän ne taas löytyvät.
Olen ollut pitkään työssä, jossa
ihmistä selitetään ja määritellään niin, että ihmiskuva
muuttuu kaksiulotteiseksi. Myös siksi olen halunnut
tehdä tekstin ja esityksen, jossa kaikkea ei selitetä
ja analysoida puhki. Olen kiitollinen siitä, että näyttelijät
ovat lähteneet niin rohkeasti tekemään tällaista tekstiä,
josta ei juuri löydy ns. normaalia logiikkaa tai länsimaista
aikakäsitystä.
Minulle on ollut tärkeänä teemana
se, että kuolema kohdataan ja elämää juhlistetaan yhdessä.
Nyt esitystä katsoessani huomaan ajattelevani, että
se mikä lopulta jää, on rakkaus.
Terhi Tuominen
|