Esittely | Näytelmästä | Työryhmä | Esityspäivät | Valokuvia | Edellinen sivu

 


Suljetut ovet

Skenet.fi Kulttuurikritiikkiä Helsingin kuumimmista riennoista

Suljetut ovet

Jean-Paul Sartren kuuluisa draama helvetistä Teatteri Kultsassa.

Tällä kertaa Teatteri Kultsassa sukelletaan kunnianhimoisesti absurdin teatterin ja filosofian maailmaan. Jukka Hurjanen on ohjannut Jean-Paul Sartren klassikkonäytelmän Suljetut ovet (Huis Clos,1944). Synkähkö teos on harvinaista herkkua ja samalla melkoinen haaste. Olen itsekin yrittänyt selättää näytelmää kymmenisen vuotta sitten.

Ranskalainen filosofi ja kirjailija Sartre tunnetaan erityisesti eksistentialistisen ajatussuunnan pääideologina. Tämä toisen maailmansodan jälkeinen filosofia korosti melko lohduttomasti maailmaan heitetyn yksilön vapautta ja samalla vastuuta ainutkertaisesta elämästään. Suljetut ovet on malliesimerkki siitä, mitä eksistentialismi äärimmillään ja absurdeimmillaan on tai voisi olla. Olemme kaikki syyllisiä…

Helvetin mekaniikka

Esityksen lähtötilanne on kliininen ja koruton: On yksinkertaisesti kalustettu huone, jossa mies (Matti Riikonen) havahtuu. Kaiuttimista kuuluva lakoninen ääni opastaa miestä talon, tai pikemminkin toisen olotilan tavoille. Huomaamatta ja hienotunteisesti katsojalle paljastuu, että ollaan helvetissä.

Huoneeseen ilmestyy vielä kaksi naista: koreilematon Inés (Suvi Lahdenmäki) ja hehkeä Estelle (Milja Vojinovic). Mies esittäytyy Garciniksi. Sitten ovi sulkeutuu lopullisesti ja leikki alkaa.

Kullekin huoneessa olijalle näyttää olevan itsestään selvää, että heidät on tuomittu kadotukseen, he eivät anele sääliä. He ovat tehneet eläessään ikäviä asioita. Arvoitus sen sijaan on, miksi juuri heidät kolme, toisilleen tuntemattomat, on määrätty samaan huoneeseen. Arvoitus alkaa ratketa likaisten elämäntarinoiden ja luonteenpiirteiden vähitellen paljastuessa. Kolmikko ei tule mitenkään toimeen keskenään, mutta ei pääse toisistaan eroonkaan. Sartren pirullinen nerokkuus tiivistyy Garcinin parahdukseen: ”Helvetti ­– se on muut ihmiset!”

Tyylikäs toteutus

Hurjanen kunnioittaa Sartren tekstiä ja myös Marika Kahran selkeä, tyylikäs lavastus on uskollinen alkuperäiselle idealle. Harmillista sen sijaan on, että näytelmästä on olemassa edelleen vain vanha Marja Rankkalan suomennos. Paikoin teksti on auttamattoman vanhanaikaista. Ei kukaan nykyään sano: ”annan palttua”, jos ei piittaa jostain vähääkään. Hoi ranskankielen taiturit, tässä olisi oivallinen käännöstyö!

Kolmikko näyttelee intiimissä tilassa varsin kelvollisesti yhteen. Riikonen on hahmossaan mainion lipevä ja jopa muistuttaa charmikasta ranskalaista säihkyvine silmineen. Lahdenmäki on konstailematon tiukan Inésin roolissa ja loihtii ilmoille komean, provosoivan laulunkin. Vojinovic on näyttävä leimahtelevana ja narsistisena Estellenä. Takautumat kunkin tekemine rikoksineen heräävät vaikuttavasti eloon.

Sisäiset helvetin lieskat?

Hurjanen on valinnut ohjauksessaan pelkistetyn tyylin. Hän luottaa näyttelijään ja ilmaisuun. Se on hyvä. Turhia kikkoja ei ole. Parhaimmillaan Suljetut ovet on hyvinkin tyylikästä salonkidraamaa. Tekotavassa on kuitenkin riskinsä.

Näin pelkistetyssä ja intiimissä ilmaisussa näyttelijöiden välisen kontaktin ja läsnäolon tulisi olla äärimmäisen virittynyttä. Nyt kontaktista puuttuu välillä intohimo, kipinöinti ja vaarallisuus. Hahmot eivät herätä kunnioittavaa pelkoa tai inhoa, vaan pikemminkin surumielisyyttä. Energisiä räjähdyksiä, joko henkisiä tai fyysisiä, ei näy.

Eihän Sartre mitään ihmishirviöitä ole luonutkaan, vaan moraalisesti löyhiä, turmeltuneita ihmisiä. Silti kukin on tehnyt moraalisesti hyvin vakavan rikoksen. Jossain siis pitäisi tuntua tai karvat nousta pystyyn, ovathan nämä hahmot helvetissä! Sisäistä lieskaa, ylpeyden, syyllisyyden ja häpeän ristitulta jäin kaipaamaan.

Tyyliuskollisuudesta, tarkasta dialogista ja etenkin harvinaisen helmen esiin kaivamisesta ehdottomasti komeat pisteet. Jään kiinnostuksella odottamaan Hurjasen seuraavaa eksistentialistista tulkintaa, olkoon kirjailijana Sartre tai miksei vaikka Albert Camus.

Martti Mäkelä - 17.01.2014

http://www.skenet.fi/artikkeli/14/01/suljetut-ovet


Kansan Uutiset 17.1.2014

 

Teatteri Kultsa/ Jukka Hurjanen

Milja Vojinovic (Estelle), Suvi Lahdenmäki (Ines) ja Matti Riikonen (Garcin) Teatteri Kultsan kiintoisassa näytelmässä Suljetut ovet.

 

 

Henkilökohtainen helvetti

Anni-Helena Leppälä

Teatteri Kultsan Suljetut ovet ei ole näytelmä sieltä helpoimmasta päästä – sen enempää tekijöille kuin katsojillekaan. Jukka Hurjasen ohjaus pysyy kuitenkin hyvin kasassa.

Jean-Paul Sartren kirjoittama näytelmä Suljetut ovet sijoittuu helvettiin. Siellä kolme toisilleen entuudestaan vierasta ihmistä joutuvat jakamaan saman tilan keskenään.

Helvetissä ei nukuta, huoneesta ei ole ulospääsyä, eikä siellä ole peilejäkään, ainoa tapa peilata itseään on alistua toisten arvioitavaksi. Vähitellen kolmikon täytyy tutustua toisiinsa, tunnustaa syntinsä ja pyrkiä löytämään jonkinlainen tasapaino omien ja toisten tekojen suhteen. Kukin on valmis puolustamaan omia tekojaan ja tuomitsemaan toisten teot.

Kukin on valmis puolustamaan omia tekojaan ja tuomitsemaan toiset.

Joseph Garcin (Matti Riikonen) haluaa esiintyä pasifistisena sankarina, joka ammuttiin vakaumuksen tähden. Estelle Rigault (Milja Vojinovic) esittää olevansa uhri, miesten pyöriteltävänäkin hän on säilyttänyt oman hyveellisyytensä ja Inés Serrano (Suvi Lahdenmäki) piilottaa kaiken todellisen kyynisyytensä taakse. Heistä jokainen on kuitenkin päätynyt helvettiin ja ennen pitkää totuus on pakko tunnustaa – myös itselleen.

Kaikki hahmot horjuvat syyllisyytensä molemmin puolin. Välillä he ovat valmiita tunnustamaan mitä vain ja seuraavassa hetkessä ihmettelevät, tuomitaanko heidät vain yhden teon tähden. Suurimman osan ajasta he ovat kyvyttömiä näkemään, että kyseessä ei ole vain yksi teko, vaan siihen johtaneet teot.

Helvetti on muut ihmiset

Tiettyyn pisteeseen saakka heillä on myös kanava nähdä taakse jääneeseen maailmaan, siihen kuinka heidät unohdetaan, korvataan tai ymmärretään väärin. On turha taistella menneisyyttä vastaan, sitä ei voi enää muuttaa ja tulevaisuutta ei ole.

Vaikka elämästä onkin mahdollista karata, helvetistä ei ole ulospääsyä. Jokainen siellä olija takaa toiselleen palan henkilökohtaista helvettiä. Sillä kuten Garcin lopulta toteaa: ”Helvetti, se on muut ihmiset.”

Itsetutkiskelun lähde

Suljetut ovet on hyvin intensiivinen näytelmä ja sellaisena Kultsakin sen tarjoilee. Näyttelijöiden, erityisesti Matti Riikosen ja Suvi Lahdenmäen intensiteetti onkin lähes käsin kosketeltavaa silloin, kun he suuntaavat sanansa kaukaisuuteen tai suoraan yleisölle.

Ikävä kyllä sama kemia ei tunnu pelaavan kovinkaan tasaisesti näyttelijöiden välillä. Vaikka näytelmä muuten kulkee notkahtelematta eteenpäin, on hahmojen väliin jäänyt näkymättömiä seinämiä, joiden ylittäminen tuottaa näyttelijöille välillä selkeitä vaikeuksia.

Suljetut ovet on itsetutkiskelun lähde, joka saattaa hyvinkin tarttua yleisöönkin. Vaikka Sartren teksti itsessään ei ole mikään välipala, onnistuu Kultsan sovitus tekemään siitä kuitenkin sangen helposti pureskeltavan, ilman että yleisöä aliarvioitaisiin.

Teatteri Kultsa: Suljetut ovet. Käsikirjoitus: Jean-Paul Sartre. Suomennos: Marja Rankkala. Ohjaus: Jukka Hurjanen. Rooleissa: Matti Riikonen, Suvi Lahdenmäki, Milja Vojinovic, Pekka Hurjanen.

 

 
<< edellinen sivu