Esittely | Näytelmästä | Työryhmä | Esityspäivät | Valokuvia | Edellinen sivu

ARVIOT ESITYKSESTÄ

 

 

 

 

 

 

 

 

Henkien talo

esityksen julkaistut arviot

linkki pdf tiedostoon

Hufvudstadsbladet lehdessä julkaistu teksti avautuu kuvaa klikkaamalla ( PDF ).

Käännösteksti tässä alla.

Teksti: Isabella Rothberg, Huvudstadsbladet 31.3.2012 Suomennos: Aila Herronen

Allendea, henkiä
ja taitavia harrastajia

Uteliaisuus sai minut lähtemään Suvilahden vanhassa kaasutehtaassa sijaitsevaan Teatteri Kultsaan. Kyseinen harrastajateatteri on nimittäin ensimmäisenä Suomessa tuonut lavalle Isabel Allenden teoksen Henkien talo.

Allenden vuonna 1982 ilmestynyt esikoisteos on ehtinyt jo painua vähän unohduksiin, mutta pitää yhä pintansa monien lempikirjojen ja -lukuelämysten listojen kärkisijoilla.
Sen dramatisointi ja ohjaaminen ei ole ollut mikään yksinkertainen tehtävä Terhi Tuomiselle, joka opiskelee ohjaamista Metropolia-ammattikorkeakoulussa.
Monilla katsojilla on henkilökohtainen suhde teokseen, ja lisäksi henkilöhahmojen ja sivujuonteiden huikea määrä lupaa vaikeuksia.

Tuominen on yrittänyt ratkaista ongelman karsimalla osan hahmoista. Vihreähiuksinen Rosa ei ole fyysisesti läsnä lavalla, joskin hänet mainitaan ja hän näkyy häivähdyksenä Alban (Tanja Nieminen) smaragdinvihreissä hiuksissa.
Myös Blancan rakastaja, vallankumouksellinen Pedro Carcía Kolmas, on pelkkä kitara – sanotaan, että hänen esikuvansa oli vallankumouksellinen laulaja Victor Jara, jonka musiikkia kuullaan esityksessä.

Niinpä näytelmässä keskitytään Estebaniin (Tapio Rauvala) ja hänen selvänäkijävaimoonsa Claraan (Virve Laasonen), Blanca-tyttäreen (Kati Hynninen) ja lapsenlapseen Albaan. Kaksi ponchoihin pukeutunutta kertojaa – Malla Herronen ja Kerttu Könkkölä-Heinonen – kertovat väkevän chileläisen sukukronikan uskottavasti ja mukaansatempaavasti.

Tuomisella on tuntuma tekstiin, roolihenkilöihin ja maagiseen realismiin, joka on toteutettu spartalaisen niukasti. Tosin tulos on jäsentelemätön ja pitkäpiimäinen. Olisi ollut parempi jättää pois tiettyjä sivuhenkilöitä ja sivukäänteitä, joita on yritetty väkisin ahtaa mukaan. Mutta tunnelma on kohdallaan.

Se, että kyse on harrastajateatterista, näkyy esillepanossa: lavastuksessa, kotikutoisessa rekvisiitassa ja puvuissa. Näyttelijät ovat puolestaan taitavia. He tulkitsevat tekstiä tunteella, hienovaraisesti ja uskottavasti, ja heillä on kiitettävästi karismaa.

Vierailu Kultsaan tuo mieleen Henkien talon ajattomuuden, etenkin Pinochetin diktatuurin nousun, joka muodostaa romaanin poliittiset ja historialliset puitteet.
Näin arabikevään jälkimainingeissa ja aikana, jolloin taloudellista ja poliittista vakautta pyritään turvaamaan kaikin keinoin, voi olla hyvä muistuttaa siitä, että varsien karsiminen ei estä uusia siemeniä kasvamasta.

 


linkki pdf tiedostoon

Kansan Uutiset julkaisi 30.3.2012
Anni-Helena Leppälän arvion.
Linkki PDF-muotoiseen tiedostoon kuvassa.

 

 

 
<< edellinen sivu